PLUSZOWY MIŚ

środa, 1 maja 2013

Zaproszenie na Family Camp 2013-zajęcia prowadzą nasi współpracownicy, doradcy - Zofia Żuczkowska i Karsten Schacht-Petersen - duński psycholog, terapeuta, certyfikowany trener NVC






Family Camp 2013

Najważniejsze wartości Family Camp  i sposób ich realizacji
1. Wspólnota
Codziennie po śniadaniu spotykamy się razem na wspólne powitanie. Każdy może powiedzieć o tym jak się czuje i co mu się podoba, a co nie i co chciałby, żeby wydarzyło się dzisiaj, co można zmienić albo powtórzyć z dnia wczorajszego. To także czas dzieci na wspólnym forum. Potem dzieci idą na zajęcia do „Ogrodu Dzieci” – gdzie czekają na nich opiekunowie a dorośli mają swoje sesje warsztatowe. W połowie dnia też mamy wspólne spotkanie – pół godzinne – przed obiadem.
2. Wzajemny szacunek: Otwarte drzwi.
Nie tworzymy sztywnych ram – np. nie ma zakazu obecności dzieci z rodzicami podczas warsztatów, ponieważ staramy się brać pod uwagę na bieżąco potrzeby wszystkich uczestników – od najmłodszych do najstarszych  (nawet jeśli w danym momencie nie da się ich w pełni zaspokoić). Takie sytuacji kiedy pojawia się konflikt potrzeb i strategii na ich zaspokojenie, pozwalają nam na co dzień ćwiczyć empatyczny dialog i doświadczać rozwiązań, które uwzględniają potrzeby wszystkich stron. Jednocześnie, aby zapewnić dorosłym uczestnikom warsztatów NVC spokój i możliwość skupienia uwagi na warsztatach z trenerami – przygotowaliśmy zajęcia  w ramach „Ogrodu Dzieci”.
3. Wzajemna zależność i dostępność: Wzbogacanie życia.
Po południu mamy zwykle jedną sesję dla rodziców, ale też sporo wolnego czasu na odpoczynek. Jest też czas na sesje na życzenie – czyli  zaproponowane tematy a także indywidualne spotkania z trenerami, mediacje rodzinne itp. Na popołudniowych sesjach zwykle wracamy do tematów, które omawialiśmy i ćwiczyliśmy przed południem. Zdarza się, że np. jeden z rodziców zajmował się dzieckiem i nie mógł w pełni uczestniczyć w zajęciach przed obiadem. Jest więc szansa, aby mógł zamienić się z drugim rodzicem, lub rodzicem z innej rodziny, który woli zająć się w tym czasie dziećmi swoimi i innych osób.
4. Przestrzeń empatycznego kontaktu.
Family Camp jest odzwierciedleniem tego, jak żyjemy na co dzień w rodzinie, kiedy sprawy toczą się szybko i zmieniają tak, jak zmieniają się potrzeby nasze i potrzeby dzieci. To, co jest inne – tu na bieżąco mamy pomoc i wsparcie trenerów i osób, które są gotowe słuchać i pomagać nam w nawiązywaniu kontaktu z naszymi potrzebami i między sobą, a także zamieniać trudne, konfliktowe  sytuacje w okazję do dialogu i wspólnego poszukiwania rozwiązań zamiast powtarzania raniących kłótni, w których szukamy winnych naszego cierpienia. Poznawanie „bezprzemocowego” stylu komunikacji pomaga nam zauważać, że przyczyną naszych przykrych uczuć są nasze niezaspokojone  potrzeby i szukać strategii, aby je zaspokoić. To, co robią lub mówią inni ludzie, to co dzieje się na zewnątrz nas i na co nie mamy wpływu, wyzwala czasem obecny w nas ból spowodowany niezaspokojonymi potrzebami.
5. „Ogród Dzieci” – wychowanie w duchu empatii .
W „Ogrodzie Dzieci” młodsi uczestnicy mają zapewnioną pomoc opiekunów, którzy organizują im zajęcia w kilku grupach w zależności od wieku, zainteresowań. Grupy i tematy zajęć ustalamy i dobieramy na miejscu, biorąc pod uwagę potrzeby i pragnienia obecnych uczestników.
Dzieci najmłodsze – które spędzają czas najbliżej mamy – np. w chuście i większość czasu odpoczywają w ramionach mam, mogą być obecne na zajęciach z dorosłymi. Rodziny z malutkimi dziećmi (od 6-7 miesięcy do ok. 2,5 roku – 3 lat), które potrzebują więcej uwagi i indywidualnej troski, ale nie są gotowe uczestniczyć z rodzicami  tak, aby jednocześnie nie rozpraszać uwagi innych – zapraszamy z dodatkowym opiekunem, który nie uczestniczy w zajęciach i nie płaci za nie, a tylko za swój pobyt – noclegi i wyżywienie. Może w ciągu dnia włączać się w zajęcia „Ogrodu Dzieci” lub podążać za potrzebami swojego podopiecznego, np. bawiąc się z nim indywidualnie. Zapraszamy babcie, ciocie, wujków, nianie. W miarę możliwości zorganizujemy dla nich także dodatkowe zajęcia wprowadzające do metody NVC, poza czasem warsztatów dla rodziców.
Jeśli rodzina nie może zorganizować dodatkowej opieki dla najmłodszych dzieci – rodzice dzielą się między sobą opieką nad dzieckiem i uczestniczą na zmianę w zajęciach, podczas gdy drugi rodzic/opiekun czuwa nad dzieckiem. W ten sposób za zajęcia płaci jeden z rodziców (980 zł), a drugi tylko za swój pobyt i wyżywienie.
6. Koszty – osobno płacimy za warsztaty – a osobno za noclegi i wyżywienie.
A. Warsztaty NVC dla dorosłych (wynagrodzenie dla trenerów) to 980 zł od osoby. Jeśli uczestniczy para rodziców/opiekunów, a ich dzieci włączają się w zajęcia „Ogrodu dzieci” – opłata za ich zajęcia to 1760 zł.
Zaliczka rezerwacyjna – 480 zł za jednego rodzica, 760 – jeśli uczestniczą razem. Płatna do 15 kwietnia na konto Pracowni Dialogu: 50 1020 5558 1111 1867 4490 0095. Pozostałą kwotę można wpłacić na konto przed rozpoczęciem FC, lub w gotówce na miejscu.
B. Zajęcia w „Ogrodzie Dzieci” – rodzice płacą na miejscu w gotówce – za dziecko powyżej 3 lat – 230 zł, za każde kolejne  dziecko z tej samej rodziny – 150 zł.
C. Cena noclegów i posiłków to ok 70 zł za dobę dla jednej osoby. Dzieci od 3 – 12 lat ok. 35 zł/doba, dzieci do 3 lat – gratis.

2 COMMENTS


  1. Renata
    Kochana Zosiu i Drogi Karstenie.
    Dziękuję za czas spędzony na Family Camp i Waszą obecność. Za cierpliwość, za ćwiczenia, za cenne wskazówki, które choć nie dawane wprost trafiały sedna. Dla mnie poznanie NVC to trzęsienie ziemi. Mocno zmieniło moją optykę patrzenia na pewne sprawy, na ludzi, na dzieci. Zrozumiałam, że tylko autentyczne, pełne prawdziwego kontaktu relacje z ludźmi mogą sprawić, że życie stanie się cudem. Cieszę się z tej podróży. Choć bywa trudna i czasami jestem bezradna wierzę, że jestem na dobrej drodze. Czuję ogromny spokój. Pięknie dziękuję raz jeszcze i do zobaczenia na rocznym kursie NVC.
    Renata z POZ
  2. Nie żebym wcześniej byłą fanką superniań i im podobnych rozwiązań. Czasem – w chwilach załamania – zazdrościłam im skuteczności. A jednak czułam, że można inaczej, karny jeżyk i inne Gotowe Doskonałe na Każdą Okazję Metody budziły mój opór. Po Family Campie 2012 ostatecznie straciłam nadzieję i ambicję, by być skutecznym rodzicem. W zamian zyskałam ogromną dawkę zaufania we własne rodzicielskie kompetencje – i w kompetencje mojego dziecka.
    Co ja przywiozłam z Family Campu prócz tej większej wiary w siebie jako rodzica? A raczej: kogo?
    Przywiozłam dziecko, o którym dowiedziałam się, że ma niesamowitą orientację w terenie. Na drugi dzień Jerzyk znał już cały plan ośrodka, wiedział, gdzie są sale z zabawkami, gdzie mama i tata mają zajęcia, którędy się wychodzi na dwór i gdzie jest plac zabaw – a był to spory teren. Okazało się też, że Jerzowi mama do życia nie jest koniecznie potrzebna. Przekonałam się o tym, gdy pewnego razu wpadł do sali, gdzie mieliśmy warsztaty, prześlizgnął się spojrzeniem po uczestnikach, tak że nie wiem, czy w ogóle mnie zauważył, po czym przeleciał do pokoju z zabawkami. Ale też przekonałam się, że potrafi sygnalizować swoje potrzeby, bo gdy naprawdę chciał do rodziców, to do nas przychodził. Przybiegał, żeby go nakarmić, a potem wracał się bawić. Zawsze wiedziałam, że ma on swój pomysł na większość rzeczy, a tu dostrzegłam to z całą wyrazistością. Mam syna o wielkiej potrzebie autonomii.
    Ponadto przywiozłam męża, neofitę. Gdy tylko coś powiedziałam, słyszałam: „Czy ty czujesz…, bo…?”. Albo: „Czy gdy mówisz to, to znaczy, że czujesz się…”. Obawiałam się, że będzie to trudne do wytrzymania. Wkrótce jednak sprawdziliśmy w kilku burzliwych konfliktach, że rzeczywiście łatwiej się porozumieć, gdy mówi się w języku żyrafy. W moim mężu coś się uwolniło przez te kilka dni. Z jednej strony odkryłam, ile on ma w sobie empatii. Z drugiej strony dotknęliśmy tematu tłumionej męskiej złości. I te dwie sprawy pewnie nie raz będą powracać.
    Bardzo się cieszę, że zaryzykowaliśmy ten wyjazd. I jestem bardzo wdzięczna Zosi i Karstenowi za to, że podjęli się ciężkiej pracy z nami i naszymi dziećm;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz