Środa: Oskarek, Filip, Adaś i dzieci spoza przedszkola.
Czwartek: Ala, Maks,Nikola,Olek.
Ogólnie
terapia zajęciowa to usprawnianie za pomocą określonych czynności,
zajęć , które mogą mieć wartość kształcącą, wychowawczą, a także
leczniczą. Terapia zajęciowa może oddziaływać ogólnie, tzn. na ogólną sprawność fizyczną i
psychiczną dziecka lub miejscowo na zwiększenie sprawności i siły danej grupy
mięśni lub kończyny. W ogólnym znaczeniu terapia zajęciowa to: celowe działania
rehabilitacyjne, polisensoryczne o charakterze zajęć ciągłych (np.
plastycznych, muzycznych, ruchowych itp.) stanowiących proces terapeutyczny
prowadzący do usprawniania i kompensacji zaburzonych funkcji spowodowanych specjalnymi potrzebami. Zajęcia mające na celu pracę nad zaburzonymi funkcjami
każdego dziecka - motoryka mała, motoryka duża, percepcja, koordynacja,
komunikacja, naśladownictwo, grafomotoryka, funkcje poznawcze. Terapia
zajęciowa jest pojęciem bardzo szerokim i może być formą metodycznego
oddziaływania na potrzebujące dziecko, jak również formą rozrywki, spędzania czasu wolnego, w
sposób terapeutyczny.
Celem prowadzonych zajęć jest:
- ogólne usprawnianie
- rozwijanie umiejętności
wykonywania czynności samoobsługowych
·
pobudzanie rozwoju intelektualnego,
·
akceptacja samego siebie,
·
rozwój asertywności i empatii,
·
niwelowanie lęków,
·
zwiększanie poczucia własnej wartości,
·
rozwój zainteresowań i uzdolnień,
·
radzenie sobie ze stresem, wyrażanie tych
przeżyć, które są trudne do przekazania werbalnie, umiejętność odreagowania
negatywnych emocji i napięć
- rozwijanie umiejętności przy
zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej
- rozwijanie sprawności psychofizycznych
: mobilizowanie
biologicznych właściwości organizmu, poprawa funkcji motoryki małej,
poprawa precyzji ruchów, rozwój koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
Terapia zajęciowa obejmuje:
- Motorykę Dużą, (ruchomość mięśni ramion, nóg, tułowia koniecznych do aktywności typu bieganie, wspinanie się, skakanie itp).
- Motorykę Małą, (ruch i zręczność mięśni dłoni i palców, konieczne do aktywności takich jak chwytanie małych przedmiotów, trzymanie przyborów do pisania, trzymanie sztućców, zapinanie guzików).
- Koordynację Wzrokowo Ruchową (konieczna m.in. do kolorowania w obrębie linii czy łapania piłki).
- Proces Pisania, (płynność pisania, kształt liter, rozmiar liter, pisanie równo, odstępy pomiędzy literami i słowami).
- Czynności Dnia Codziennego (ubieranie się, samodzielne jedzenie, higiena osobista).
- Integrację Zmysłów (zdolność do przyjmowania i reagowania na bodźce zmysłowe, szczególnie ważne w sytuacji gdy dziecko jest zbyt mało wrażliwe na bodźce lub nadwrażliwe na bodźce typu dźwięk, światło, dotyk, odgłosy)
-Umiejętność Planowania, (zdolność planowania i realizowania zadań oraz zdolność przewidywania takich czynności motorycznych jak jazda na rowerze, kopanie piłki czy wspinanie się).
-Zdolności Neuromotoryczne (wykorzystanie siły mięśni do budowania budowli z klocków, napięcie mięśni, prawidłowa postawa).
- Motorykę Dużą, (ruchomość mięśni ramion, nóg, tułowia koniecznych do aktywności typu bieganie, wspinanie się, skakanie itp).
- Motorykę Małą, (ruch i zręczność mięśni dłoni i palców, konieczne do aktywności takich jak chwytanie małych przedmiotów, trzymanie przyborów do pisania, trzymanie sztućców, zapinanie guzików).
- Koordynację Wzrokowo Ruchową (konieczna m.in. do kolorowania w obrębie linii czy łapania piłki).
- Proces Pisania, (płynność pisania, kształt liter, rozmiar liter, pisanie równo, odstępy pomiędzy literami i słowami).
- Czynności Dnia Codziennego (ubieranie się, samodzielne jedzenie, higiena osobista).
- Integrację Zmysłów (zdolność do przyjmowania i reagowania na bodźce zmysłowe, szczególnie ważne w sytuacji gdy dziecko jest zbyt mało wrażliwe na bodźce lub nadwrażliwe na bodźce typu dźwięk, światło, dotyk, odgłosy)
-Umiejętność Planowania, (zdolność planowania i realizowania zadań oraz zdolność przewidywania takich czynności motorycznych jak jazda na rowerze, kopanie piłki czy wspinanie się).
-Zdolności Neuromotoryczne (wykorzystanie siły mięśni do budowania budowli z klocków, napięcie mięśni, prawidłowa postawa).
W skład
terapii zajęciowej wchodzą:
- arteterapia - leczenie za
pomocą sztuki
- muzykoterapia - leczenie za
pomocą muzyki
- choreoterapia - leczenie za
pomocą tańca
- biblioterapia - terapia poprzez
czytanie, oglądanie filmów
- chromoterapia - leczenie
barwami, kolorami
- dramatoterapia - terapia przez
spektakle teatralne i udział w nich
- ludoterapia - terapia porzez
udział w grach i zabawach
- poezjoterapia - leczenie za
pomocą poezji
- terapia sensoryczna - leczenie za pomocą ukierunkowanego ruchu
- bajkoterapia - w naszym przedszkolu bajki tworzone przez terapeutę wg. NVC.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz