PLUSZOWY MIŚ

czwartek, 26 września 2013

Zajęcia indywidualne wspomagające

Od przyszłego tygodnia zajęcia z ciocią Kasią odbywać się będą w środy i czwartki w godzinach 10-15.
Środa: Oskarek, Filip, Adaś i dzieci spoza przedszkola.
Czwartek: Ala, Maks,Nikola,Olek.



Ogólnie terapia zajęciowa to  usprawnianie za pomocą określonych czynności, zajęć , które mogą mieć wartość kształcącą, wychowawczą, a także leczniczą.  Terapia zajęciowa może oddziaływać ogólnie, tzn. na ogólną sprawność fizyczną i psychiczną dziecka lub miejscowo na zwiększenie sprawności i siły danej grupy mięśni lub kończyny. W ogólnym znaczeniu terapia zajęciowa to: celowe działania rehabilitacyjne, polisensoryczne o charakterze zajęć ciągłych (np. plastycznych, muzycznych, ruchowych itp.) stanowiących proces terapeutyczny prowadzący do usprawniania i kompensacji zaburzonych funkcji spowodowanych specjalnymi potrzebami. Zajęcia mające na celu pracę nad zaburzonymi funkcjami każdego dziecka - motoryka mała, motoryka duża, percepcja, koordynacja, komunikacja, naśladownictwo, grafomotoryka, funkcje poznawcze. Terapia zajęciowa jest pojęciem bardzo szerokim i może być formą metodycznego oddziaływania na potrzebujące dziecko, jak również formą rozrywki, spędzania czasu wolnego, w sposób terapeutyczny.
Celem prowadzonych zajęć jest:
  • ogólne usprawnianie
  • rozwijanie umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych
·         pobudzanie rozwoju intelektualnego,
·         akceptacja samego siebie,
·         rozwój asertywności i empatii,
·         niwelowanie lęków,
·         zwiększanie poczucia własnej wartości,
·         rozwój zainteresowań i uzdolnień,
·         radzenie sobie ze stresem, wyrażanie tych przeżyć, które są trudne do przekazania werbalnie, umiejętność odreagowania negatywnych emocji i napięć
  • rozwijanie umiejętności przy zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej
  • rozwijanie sprawności psychofizycznych : mobilizowanie biologicznych właściwości organizmu, poprawa funkcji motoryki małej, poprawa precyzji ruchów, rozwój koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
 Terapia zajęciowa obejmuje:

- Motorykę Dużą, (ruchomość mięśni ramion, nóg, tułowia koniecznych do aktywności typu bieganie, wspinanie się, skakanie itp).

- Motorykę Małą, (ruch i zręczność mięśni dłoni i palców, konieczne do aktywności takich jak chwytanie małych przedmiotów, trzymanie przyborów do pisania, trzymanie sztućców, zapinanie guzików).

- Koordynację Wzrokowo Ruchową (konieczna m.in. do kolorowania w obrębie linii czy łapania piłki).

- Proces Pisania, (płynność pisania, kształt liter, rozmiar liter, pisanie równo, odstępy pomiędzy literami i słowami).

- Czynności Dnia Codziennego (ubieranie się, samodzielne jedzenie, higiena osobista).

- Integrację Zmysłów (zdolność do przyjmowania i reagowania na bodźce zmysłowe, szczególnie ważne w sytuacji gdy dziecko jest zbyt mało wrażliwe na bodźce lub nadwrażliwe na bodźce typu dźwięk, światło, dotyk, odgłosy)

-Umiejętność Planowania, (zdolność planowania i realizowania zadań oraz zdolność przewidywania takich czynności motorycznych jak jazda na rowerze, kopanie piłki czy wspinanie się).

-Zdolności Neuromotoryczne (wykorzystanie siły mięśni do budowania budowli z klocków, napięcie mięśni, prawidłowa postawa).
W skład terapii zajęciowej wchodzą:
  • arteterapia - leczenie za pomocą sztuki
  • muzykoterapia - leczenie za pomocą muzyki
  • choreoterapia - leczenie za pomocą tańca
  • biblioterapia - terapia poprzez czytanie, oglądanie filmów
  • chromoterapia - leczenie barwami, kolorami
  • dramatoterapia - terapia przez spektakle teatralne i udział w nich
  • ludoterapia - terapia porzez udział w grach i zabawach
  • poezjoterapia - leczenie za pomocą poezji
  • terapia sensoryczna - leczenie za pomocą ukierunkowanego ruchu
  • bajkoterapia - w naszym przedszkolu bajki tworzone przez terapeutę wg. NVC.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz