24.10.2016 –
28.10.2016
Temat
tygodnia: Zabawy
z dynią.
Cele:
· Zapoznanie dzieci z tradycją
Halloween,
· Zapoznanie i utrwalenie słownictwa
związanego z Halloween,
· Wprowadzanie dzieci w świat fantazji,
· Integracja dzieci poprzez zabawy
okolicznościowe,
· Rozwijanie wyobraźni i umiejętności
kojarzenia,
· Umiejętność pokonania strachu w
kontakcie z postaciami związanymi z Halloween,
· Ćwiczenie motoryki małej i dużej,
· Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej,
· Ćwiczenie precyzji ruchów,
· Poniedziałek - język angielski ,akademia przyrody ,rytmika
· Wtorek – zajęcia ceramiczne –”Dynia” z masy
solnej, język angielski
· Środa
- zajęcia
plastyczne „Duszek”
język angielski
· Czwartek- język angielski, taniec (odrabiane zajęcia) , zajęcia
rytmiczne
· Piątek – język angielski
Wychowawca
: Barbara Cymerman
W tym
tygodniu zachęcam Państwa do przeczytania artykułu
Rozwój dziecka przez zabawę
Wspólna zabawa rodziców z dzieckiem jest potrzebna zarówno
dziecku, jak i rodzicom: dziecku - ponieważ wspomaga jego rozwój, rodzicom -
ponieważ dostarcza wielu informacji na temat rozwoju dziecka, i także wspomaga
ich rozwój.
Zabawy dla dzieci
0-5 miesiąc6-12 miesiąc13-18 miesiąc19-36 miesiąc
rozwój dziecka przez zabawę, zabawa z rodzicami
Wspólna zabawa rodziców z dzieckiem jest potrzebna zarówno
dziecku, jak i rodzicom: dziecku - ponieważ wspomaga jego rozwój, rodzicom -
ponieważ dostarcza wielu informacji na temat rozwoju dziecka, i także wspomaga
ich rozwój. Rodzice powinni bawić się z dzieckiem od pierwszych tygodni jego
życia.
Kontakt przez zabawę, obok pieszczot, uśmiechania się,
całowania, rozmawiania jest tym rodzajem interakcji, który stymuluje rozwój
poznawczy, emocjonalny i społeczny dziecka, a tym samym sprzyja jego
prawidłowemu rozwojowi biologicznemu. Dzięki zabawie umacnia się więź między
rodzicami a dzieckiem.
OBSERWUJĘ I SŁUCHAM
Zdolności sensoryczne rozwijają się od samego początku przy
współudziale dziecka i opiekującego się nim dorosłego. Rodzic w trakcie
wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych dostarcza dziecku wielu bodźców: zmienia
często położenie swojego ciała, uśmiecha się, mówi do dziecka, podnosi je, przytula,
potrząsa grzechotką, aby wzbudzić zainteresowanie zabawką. Im więcej
różnorodnych bodźców dociera do dziecka, tym szybciej następuje jego rozwój.
Zabawie z niemowlęciem i czynnościom pielęgnacyjny powinna przez cały czas ich
trwania towarzyszyć mowa dorosłej osoby. Mówienie do dziecka, nazywanie
przedmiotów i wykonywanych czynności związanych z konkretnymi sytuacjami
sprzyja rozwojowi mowy u dziecka.
W okresie niemowlęcy zabawki powinny znajdować się w zasięgu
rąk dziecka i powinny być były często zmieniane, gdyż dzięki temu zmienia się
również świat doznań dziecka.
BADAM I SPRAWDZAM
Po okresie rozwoju zdolności sensorycznych dziecko próbuje
chwytać zabawki. Może ono "badać" różne przedmioty za pomocą dotyku,
podrzucania ich, stukania, oglądania i wkładania do buzi.
Stymulowanie "badawczych" czynności dziecka może
się odbywać przez dostarczanie mu nowych przedmiotów (zabawek). Nowe przedmioty
zainteresują dziecko pod warunkiem, że występują one razem z bliskim dziecku
dorosłym, który manipuluje przedmiotem, włączając do tego działania mowę.
Wynika z tego, iż przy współudziale rodziców (opiekunów) niemowlę ma większe
szanse na rozwijanie czynności manipulacyjnych i poznawanie wciąż nowych
przedmiotów w otoczeniu.
NAŚLADUJĘ
Zabawa dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa znacznie się
różni od zabawy w wieku niemowlęcym. Dziecko, które chodzi, nie musi już czekać
na dostarczenie zabawki, samo może wybierać te z nich, które najbardziej je
interesują. Wydawać by się zatem mogło,
że w tym okresie obecność dorosłego w zabawie nie jest konieczna. Jednakże rola
rodzica w zabawie z dzieckiem dwu-, a potem trzyletnim nie zmniejsza się, ale
jedynie ulega pewnym przeobrażeniom. Zabawa małego dziecka nie powstaje
spontanicznie, lecz pod kierunkiem dorosłego i we wspólnej działalności z nim.
Dziecko obserwuje uważnie codzienne zachowania dorosłych,
czynności, które wykonują, a następnie wiernie odtwarza zademonstrowane
działanie, dopominając się wcześniej tych samych przedmiotów. Jeżeli rodzic nie
pokaże dziecku w tym wieku, jak może bawić się różnymi zabawkami, to nie będzie
ono okazywało zainteresowania zabawą. Małe dziecko oczekuje również od
dorosłych zainteresowania tym, co robi, przez zadawanie pytań i wyrażanie
uznania dla swoich poczynań.
W trzecim roku życia rozwijają się zabawy konstrukcyjne i
tematyczne, które często są ze sobą powiązane. Dobrze jest, jeśli rodzice
pozostawiają wtedy dziecku pełną swobodę w wyborze tematu oraz sposobu jego
realizacji i wykorzystanych do tego celu przedmiotów.
Zabawa rodziców z małym dzieckiem nie oznacza, bowiem
ciągłego kierowania nią, ale okazywanie zainteresowania i aprobaty. Nadmierna
ingerencja w działanie dziecka może być równie szkodliwa jak brak
zainteresowania.
Aby zabawa mogła istotnie przyczyniać się do rozwoju
dziecka, nie wystarczy samo udostępnianie zabawek, jest potrzebna obecność
rodziców w zabawie.
To rodzice stwarzają dziecku poczucie bezpieczeństwa,
dostarczają coraz to nowych bodźców, uczą, jak się bawić, stanowią wzór do
naśladowania.
Zabawa wzmacnia więź pomiędzy rodzicami a dzieckiem.
Wygospodarowany przez rodziców czas na zabawę z dzieckiem to
czas przygotowania małego człowieka do dorosłego życia.
Opracowanie: osesek.pl na podstawie Czemu służy zabawa?
Mirosława Nerło nr 10 (143) "Edukacja i Dialog"grudzień 2002
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz