PLUSZOWY MIŚ

poniedziałek, 13 marca 2017

Ćwicze­nia uspraw­nia­jące pre­cy­zję ruchów rąk, koor­dy­na­cję wzro­kowo – ruchową, wzmacniające siłę mięśniową, przygotowujące do nauki w szkole (motoryka mała)


- ćwicze­nia dłoni (macha­nie, krą­że­nie, kla­ska­nie, naśla­do­wa­nie np. gry na skrzyp­cach, na trąbce, ukła­da­nie modeli z dłoni np. dziób, kula, kwiat, pira­midka, wcho­dze­nie po scho­dach)
– ćwicze­nia pal­ców (naśla­do­wa­nie pisa­nia na kom­pu­te­rze, gry na pia­ni­nie, desz­czu, ryso­wa­nia kółek w powie­trzu, skła­da­nie i roz­kła­da­nie pal­ców, ukła­da­nie modeli z pal­ców np. koszyk, koło)
– lepie­nie z pla­ste­liny, rów­nież gliny pro­stych kształ­tów (np. kulek, wał­ków, roga­li­ków, ludzi, koszy­ków, liter, zwie­rząt i innych ele­men­tów)
– wyci­na­nie nożycz­kami pasków z papieru i innych wzo­rów
– malo­wa­nie pal­cem i pęcz­kiem waty uma­cza­nym w far­bie
– zama­lo­wa­nie kartki far­bami (z góry w dół, od lewej do pra­wej strony)
– odry­so­wa­nie wła­snej dłoni, odry­so­wy­wa­nie pła­skich przed­mio­tów np. monet, tale­rzy­ków itp.
–  ukła­da­nie i przy­kle­ja­nie na kartce wzo­rów z kolo­ro­wego papieru
– nakle­ja­nie nale­pek na wła­ściwy sche­mat na kartce papieru
– robie­nie kulek z bibułki lub kre­piny, wykle­ja­nie nimi kon­tu­rów
– obry­so­wy­wa­nie kon­tu­rów (pogru­bie­nie kon­tu­rów, kal­ko­wa­nie)
– ryso­wa­nie rów­no­cze­śnie obiema rękami tych samych ele­men­tów
– łącze­nie kro­pek obra­zu­ją­cych różne przed­mioty
– ryso­wa­nie szlacz­ków i wzo­rów z ele­men­tów litero podob­nych
– nawle­ka­nie kora­li­ków, prze­wle­ka­nie sznur­ków, tasie­mek, sznu­ro­wa­deł przez różne rze­czy i otwory, szy­cie igłą z wyko­rzy­sty­wa­niem zaba­wek dla dzieci
– wie­sza­nie ubra­nek dla lalek na sznurku i przy­cze­pia­nie ich kla­mer­kami do bie­li­zny
– zama­lo­wy­wa­nie obraz­ków w ksią­żecz­kach do malo­wa­nia
– odry­so­wy­wa­nie sza­blo­nów
– wci­ska­nie w tablicę kor­kową pine­zek – wyj­mo­wa­nie ich z pod­łoża
– zbie­ra­nie pal­cami drob­nych ele­men­tów (pinezki, zia­renka, guziczki) – dwoma pal­cami, kciu­kiem i wska­zu­ją­cym, zbie­ra­nie wyżej wymie­nio­nych ele­men­tów pęsetą
– cię­cie nożycz­kami po nary­so­wa­nych liniach – pro­stych, fali­stych
– wyci­na­nie naj­pierw pro­stych, potem nieco bar­dziej skom­pli­ko­wa­nych kształ­tów z papieru kolo­ro­wego
– wyra­bia­nie cia­sta, masy solnej


– stem­plo­wa­nie wzo­rów na kart­kach papieru w róż­nych ukła­dach
– wydzie­ra­nie kawał­ków kolo­ro­wego papieru i nakle­ja­nie na nary­so­wany sche­mat zamiast malo­wa­nia kred­kami
– strzą­sa­nie wody z pal­ców
– zgnia­ta­nie więk­szego papieru jedną ręką, dwoma rękoma w kulkę
– zabawy z uży­ciem pacy­nek (mani­pu­la­cja rękoma)
– krą­że­nia pal­cami, np. jed­nego palca wokół dru­giego nie­ru­cho­mego, wokół sie­bie obu pal­ców
– ściska­nie mięk­kich piłek
– zwi­ja­nie pal­cami chu­s­te­czek, apa­szek, bibułki, robie­nie wałecz­ków z cia­sta, pla­ste­liny
– ryso­wa­nie paty­kiem po ziemi, po pia­chu
– przy wol­nym cho­dzie ruchy rąk jak pod­czas pły­wa­nia żabką – zabawa w naukę pły­wa­nia
– zabawa w pociągi – ruch rąk naśla­duje obroty kół
– zabawa w pra­nie, roz­wie­sza­nie bie­li­zny i pra­so­wa­nie
– gry w pchełki, bierki, krę­gle, bilard sto­łowy
– rzu­ca­nie worecz­ków lub piłe­czek – kto dalej (do uspraw­nia­ją­cych całe ręce)
– tocze­nie piłki do dołka
– pod­bi­ja­nie balo­nika wyłącz­nie pal­cami pra­wej i lewej ręki
– wypusz­cza­nie piłeczki teni­so­wej z ręki w dół i próby chwy­ta­nia jej w locie samymi pal­cami
– „ryso­wa­nie” pal­cami w powie­trzu okre­ślo­nego przed­miotu
– ukła­da­nie z ele­men­tów geo­me­trycz­nych postaci ludzi, zwie­rząt  itp.
– ukła­da­nie z patycz­ków, np. pło­tów
– zabawy z wyko­rzy­sty­wa­niem drob­nych ele­men­tów, two­rze­nie na siat­kach wzo­rów
– wyko­ny­wa­nie budowli z drob­nych kloc­ków lego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz