- lepienie z masy solnej ( mąka, sól 1:1 , trochę wody),
- lepienie z gliny,
- lepienie z plasteliny (dzieci 4 –letnie plastelinowy alfabet),
- malowanie na dużych formatach szerokimi pędzlami, wałkami malarskimi tzw. tła w sposób:od lewej do prawej,z góry w dół , zamalowjąc dokładnie całą powierzchnię jednolitymi ruchami bez odrywanie ręki,
-wykonywanie ruchów ósemki np. latarką na ścianie,
- pokonywanie torów przeszkód,
- zabawa w ojca wirgiliusza ( odwzorowanie ruchów),
- przepinanie spinaczy od bielizny z lewego rękawa na prawą nogawkę prawą ręką i na odwrót,
- nawlekanie guzików itp.
- ugniatanie gniotki,
- zabawa w taczkę ( nawet po schodach),
- zabawa w robienie naleśnika, hoddoga wg.pomysłów ( podczas zabawy solenie powinno być np. łaskoczące, krojenie silne, polewanie polewą głaskające – różne typy i nasilenie dotyku np. przez koc),
- odrysowywanie swojego ciała, z zaznaczaniem jego części,
- zabawy typu: tu mam głowę, tutaj szyję, tutaj łokieć a tu kostkę – i przy muzyce bądź liczeniu chodzimy na pupie, potem na łokciach podpierając się , potem stukamy stopą a potem klaszczemy nadgarstkami),
- sekwencyjne zabawy w łapki,
- skaczemy dwa w przód dwa w tył i podnosimy trudność a teraz jeden w przód, dwa w bok, jeden w tył,
-chodzenie jak bocian, skakanie jak żabka, chodzenie jak słoń itp.
- masowanie ciała tak jak podpowiada serce np. gąbkami różnej faktury podczas kąpieli skupiając uwagę na ręce do łokci (od paluszków wewnątrz dłoni i zewnątrz,
- odbijanie piłki oburącz a podnosząc stopień trudności drążkiem trzymanym oburącz a piłkę rzucamy pod różnym kątem,
- rysowanie w kaszy mannej palcami,
- wśród mieszanki ryżu, grochu, makaronu szukanie kasztanów z zamkniętymi oczami wg pomysłów (rozróżnianie po dotyku) w późniejszym czasie próbować aby dziecko opisało przedmiot: twardy, miękki, chropowaty, gładki, śliski, mokry, suchy (bez patrzenia),
- wiązanie węzełków ze sznurówek,
- pobyt na placu zabaw (huśtanie, wirowanie, wiszenie na drążku, wspinanie),
- rzucanie piłeczkami do celu podczas biegu np. ustawić tor przeszkód z krzesła(przejść pod) , miski ( obiec) , skakani ( przejść po) a na końcu ustawić kosz do wrzucenia piłeczki.
- zabawa w tik-taka - wahadłowe ruchy ciała,
- pajacyki z klaskaniem nad głową,
- maszerowanie w rytm muzyki ( ważne aby w górze były naprzemiennie lewa noga prawa ręka).
Wszystkie te zabawy rozwijają koordynację, czyli pracę układu nerwowego synchronizując działanie półkul mózgowych, przygotowując dziecko do nauki pisania i czytania w szkole , do nauki w ogóle.
Takie zestawy proponujemy wykonywać codziennie, zabawy stosować zamiennie.
Po miesięcznym treningu wprowadzać zabawy : co chowam pod chustkę? tj. pokazać dziecku długopis i schować pod chustę, potem gumkę potem pierścionek...itd. a dziecko zapamiętuje po kolei aż do...................
A także pozwolić malować mniejszymi pędzlami.
Podczas zabaw nie zalecamy kredek, flamastrów, małych powierzchni, kolorowanek, zadań z treścią nawet najprostszych.....
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz