Kwestionariusz Integracji Sensorycznej
Jeśli znajdziesz określenia ,które charakteryzują zachowanie Twojego dziecka może to oznaczać ryzyko zaburzeń integracji sensorycznej.
I. DOTYK
Przesadnie reaguje na niewielki ból
Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia
Lubi aktywności związane z brudzeniem się / malowanie palcami /
Unika aktywności związanych z brudzeniem /lepienie w plastelinie/
Nie lubi być niespodziewanie dotykany /lekko/
Lubi być dotykany /uwielbia to , poszukuje tego/
Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu /uderza w ludzi ściany/
Jest szczególnie łaskotliwy
Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów
Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki, mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne
II. RÓWNOWAGA I RUCH
Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości.
Ma słabą równowagę
Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze
Podpiera głowę podczas rysowania pisania
Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym
Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu
Uwielbia huśtanie się na huśtawkach
Uwielbia szybki ruch
lub
Wygląda na przerażonego w przestrzeni /nie huśta się itp
Unika szybkiego ruchu
Ma chorobę lokomocyjną
Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta
Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych
Nie lubi wysokości, boi się wspinać
III. KOORDYNACJA
Ma problemy z manipulacją /cięcie , rysowanie, zapinanie/
Jest niezgrabny ruchowo, często przewraca się
Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych
Ma trudności z różnicowaniem prawo –lewo /powyżej 7 r.ż
Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje
Źle trzyma ołówek
Brzydko pisze, nie mieści się w liniach
Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się
Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami
Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki
IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI
Wygląda na rozluźnionego , wiotkiego
Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi
Zbyt mocno ściska przedmioty /np. ołówek/
Zbyt lekko ściska przedmioty/np. ołówek/
Szybko się męczy
Unika zabaw i gier ruchowych
Podpiera głowę podczas rysowania, pisania
Raczej prowadzi siedzący tryb życia
Jest niezgrabny ruchowo
Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów
V. SŁUCH
Jest zirytowany , pobudzony lub zalękniony w miejscach gdzie jest głośno
Jest bardzo wrażliwy na dźwięki
Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym
Myli się wykonując polecenia słowne
Potrzebuje powtarzania poleceń ,wskazówek
Myli podobne dźwiękowo słowa
Zatyka uszy na niektóre dźwięki
Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki
Mruczy, śpiewa ,mówi do siebie podczas wykonywania zadania
Unika zabawek innych przedmiotów wydających dźwięki
VI. WZROK
Nadwrażliwy na światło; woli światło rozproszone, półmrok
Ma problemy z różnicowaniem kształtów
Krótki okres fiksacji wzrokowej / skupienia wzroku na przedmiocie/
Z trudnością śledzi poruszający się przedmiotu /gubi go/
Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu
Jest bardzo pobudzony gdy ma do czynienia z wieloma bodźcami wzrokowymi
Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia
Odwraca litery, sylaby , słowa
Ma problemy z przepisywaniem z tablicy , książki
Mruży oczy podczas słonecznego dnia
VII. WĘCH
Nadwrażliwy na pewne zapachy
Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy
Ma trudności z różnicowaniem zapachów
Często zatyka nos mówiąc ,że „śmierdzi"
Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania
Nadwrażliwy na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej
Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia
Lubi mocno doprawione pokarmy
Preferuje pokarmy o łagodnym smaku
Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów
VIII. UWAGA I ZACHOWANIE
Jest nerwowy , pobudzony
Jest impulsywny, /” wyrywa się” zanim zakończymy instrukcję/
Ma problemy z organizacją zachowania , wykonywanych zadań
Nie może dłużej skupić się na zadaniu
Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu
Szybko i łatwo pobudzony przez dźwięki, światło itd.
Niespokojny wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się
Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu
Szybko się rozprasza
Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu
Krótki Kwestionariusz Ryzyka Zaburzeń Integracji Sensorycznej
Jeśli Twoje dziecko dobrze opisuje większość stwierdzeń z tego kwestionariusza to sprawdź czy to zachowanie nie wynika z zaburzeń integracji sensorycznej.
1. Jest mało wrażliwy na ból , nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia [TAK] / [NIE]
2. Nie lubi malować palcami [TAK] / [NIE]
3. Nie lubi lepić w plastelinie [TAK] / [NIE]
4. Nie lubi być niespodziewanie dotykany [TAK] / [NIE]
5. Jest szczególnie łaskotliwy [TAK] / [NIE]
6. Lubi się zderzać z innymi dziećmi podczas zabaw grupowych [TAK] / [NIE]
7. Ma słabą równowagę, często się potyka [TAK] / [NIE]
8. Często huśta się na krześle [TAK] / [NIE]
9. Ma duże kłopoty na lekcji wychowania fizycznego [TAK] / [NIE]
10. Ma problemy z cięciem nożyczkami [TAK] / [NIE]
11. Gorzej niż inne dzieci rysuje [TAK] / [NIE]
12. Brzydko pisze [TAK] / [NIE]
13. Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje [TAK] / [NIE]
14. Wygląda na wiotkie dziecko [TAK] / [NIE]
15. Ma nieprawidłową postawę podczas pracy przy biurku [TAK] / [NIE]
16. Nie lubi miejsc gdzie jest głośno [TAK] / [NIE]
17. Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym [TAK] / [NIE]
18. Myli podobne dźwiękowo słowa [TAK] / [NIE]
19. Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu [TAK] / [NIE]
20. Ma kłopoty z czytaniem [TAK] / [NIE]
21. Ma problemy z przepisywaniem z tablicy [TAK] / [NIE]
22. Jest nadwrażliwy na pewne zapachy [TAK] / [NIE]
23. Jest impulsywny, ” wyrywa się” zanim zakończymy instrukcję [TAK] / [NIE]
24. Ma problemy z organizacją zachowania [TAK] / [NIE]
25.Chodzi podczas lekcji [TAK] / [NIE]
KWESTIONARIUSZ NADWRAŻLIWOŚCI DOTYKOWEJ DZIECI 2-5
Jeśli twoje dziecko jest drażliwe, często płacze, trudno je uspokoić, ma kłopoty z koncentracją uwagi, jest w ciągle w ruchu to sprawdź czy to zachowanie nie wynika z zaburzeń integracji sensorycznej. Zastanów się czy wymienione poniżej stwierdzenia nie charakteryzują twoje dziecko.
1. Woli chodzić w butach niż boso [TAK] / [NIE]
2. Lubi bluzy lub koszule z długimi rękawami [TAK] / [NIE]
3. Bardziej lubi nosić długie spodnie niż krótkie [TAK] / [NIE]
4. Unika chodzenia boso, szczególnie po nowym podłożu [TAK] / [NIE]
5. Nie lubi nosić bluz czy swetrów z golfem [TAK] / [NIE]
6. Jest niespokojne nosząc bluzy ,koszule ze skuwkami, metkami [TAK] / [NIE]
7. Nie lubi nosić bluz, koszul ze skuwkami, metkami jeśli
nie ma założonej pod spód bawełnianej podkoszulki [TAK] / [NIE]
8. Niepokoi się, denerwuje podczas mycia twarzy [TAK] / [NIE]
9. Niepokoi się ,jest rozdrażnione w czasie mycia zębów [TAK] / [NIE]
10. Niepokoi się podczas obcinania paznokci [TAK] / [NIE]
11. Denerwuje się podczas czesania włosów [TAK] / [NIE]
12. Niepokoi się podczas obcinania włosów [TAK] / [NIE]
13. Denerwuje się gdy ma brudne ręce [TAK] / [NIE]
14. Bardziej preferuje zabawę na podłodze niż na dywanie [TAK] / [NIE]
15. Drapie się w miejscu gdzie ktoś je niespodziewanie lekko dotknął [TAK] / [NIE]
16. Pociera miejsce gdzie ktoś je dotknął [TAK] / [NIE]
17. Nie lubi chodzić boso po trawie [TAK] / [NIE]
18. Jest zaniepokojone, rozdrażnione gdy chodzi boso po piasku [TAK] / [NIE]
19. Chodzi na palcach po piasku, trawie [TAK] / [NIE]
20. Unika zabawy w piasku [TAK] / [NIE]
21. Jest zdenerwowane, nadmiernie pobudzone gdy ma iść na plażę [TAK] / [NIE]
22. Ma problemy z koncentracją uwagi [TAK] / [NIE]
23. Niepokoi się jeśli nie widzi kto go dotyka [TAK] / [NIE]
24. Unika malowania palcami [TAK] / [NIE]
25. Lubi dotykać ludzi ale niepokoi się gdy inni go dotykają [TAK] / [NIE]
26. Jest zaniepokojone gdy ktoś zbliża się do niego od tyłu [TAK] / [NIE]
27. Nie lubi , jest rozdrażnione gdy ktoś je całuje [TAK] / [NIE]
28. Jest zaniepokojone, pobudzone gdy ma uczestniczyć w grach zespołowych
z gołymi nogami /w koszuli z krótkim rękawem/ [TAK] / [NIE]
29. Niepokoi się gdy ktoś dotyka jego twarzy [TAK] / [NIE]
30. Jest bardzo łaskotliwe [TAK] / [NIE]
31. Trudno się zaprzyjaźnia [TAK] / [NIE]
32. Niepokoi się stojąc w szeregu / w linii [TAK] / [NIE]
33. Niepokoi się gdy ktoś stoi blisko [TAK] / [NIE]
34. Preferuje potrawy o „gładkiej” strukturze [TAK] / [NIE]
35. Jest bardziej ruchliwe niż większość rówieśników [TAK] / [NIE]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz