Koncepcja Pracy Przedszkola „Pluszowy Miś” w Starej Iwicznej
EDUKACJA WZBOGACAJĄCA
ŻYCIE
W „Pluszowym
Misiu” wspieramy dzieci w rozwoju korzystając z założeń „edukacji wzbogacającej
życie”, czyli Nonviolent Communication (NVC) Marshalla B.Rosenberga.
Inspiracją jest dla nas również
koncepcja ochrony naturalnych kompetencji dziecka, opracowana przez duńskiego
pedagoga Jesper Juula, eksperta w dziedzinie komunikacji w rodzinie i relacjach
z dziećmi, autora bestsellerowych książek min. „Twoje kompetentne dziecko”,
„Nie-z miłości”, „Przestrzeń dla rodziny”.
Chcemy, aby dzieci doświadczały
świata, twórczości i kontaktu między sobą i z nami w pokojowy sposób. Razem się
bawimy, uczymy i rozwijamy w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia.
Nie zmuszamy dzieci do tego, aby
robiły to, czego od nich chcemy, jeśli to nie zaspakaja ich potrzeb.
W ten sposób uczymy dzieci
kontaktu z samym sobą, ufaniu własnej intuicji, wspieramy adekwatną samoocenę,
pracujemy na szczęśliwe dorosłe życie. Nie mamy karnych krzesełek , czy
„jeżyków”. Nie etykietujemy dzieci
„grzeczne”, czy „niegrzeczne”. Jesteśmy przekonane, że kiedy dzieci zachowują
się „źle”, to znaczy, że źle się czują i w ten sposób mówią nam o swoich
niezaspokojonych potrzebach . Wiemy, że kiedy te potrzeby są widziane ( nazwane
, zaakceptowane chociaż nie zawsze zaspokojone ), wówczas mamy szansę na
prawdziwy kontakt z dzieckiem , a jako nauczyciele mamy szanse bezpiecznie
przekazywać wiedzę, którą dzieci bardzo efektywnie nabywają.
Podstawą współpracy z dziećmi są
dla nas potrzeby dzieci i
nasze, opiekunów.
Wiedząc, że małe dzieci rozwijają
się poprzez ruch, doświadczenie i
interakcje ( których dostarczamy im w naturalnym różnowiekowym
środowisku ), chcemy przygotować dzieci
do nauki w szkole, do nauki czytania i pisania oferując ciekawe i przyjemne zajęcia ruchowo –
rytmiczne, sensoryczne, muzyczne , plastyczne, naukowe i terapeutyczne.
Nauczyciele i
pracownicy naszego przedszkola uczestniczą w cyklicznych warsztatach
umiejętności i kompetencji wychowawczych wg koncepcji duńskiego pedagoga i
terapeuty rodzinnego Jesper Julla oraz w cyklicznych warsztatach rozwoju
osobistego według NVC , prowadzonych przez certyfikowanych trenerów
międzynarodowej organizacji CNVC , którą założył Marshall Rosenberg, psycholog,
filozof, światowej sławy działacz na rzecz pokoju na świecie, twórca i autor
Edukacji wzbogacającej życie”. Kadra i Personel uczestniczą na bieżąco w warsztatach i szkoleniach rozwijających umiejętności i kompetencje edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze.
Jeśli to nie jest miejsce, w którym łzy są zrozumiane
Dokąd pójdę, żeby płakać?
Jeśli to nie jest miejsce, w którym mój duch dostanie skrzydeł,
Gdzie pójdę, by się wznosić?
Jeśli to nie jest miejsce, gdzie dostanę odpowiedź na moje pytania,
Dokąd pójdę, aby je poszukać?
Jeśli to nie jest miejsce, w którym moje uczucia będą usłyszane,
Dokąd pójdę, żeby mówić?
Jeśli to nie jest miejsce, w którym zostanę zaakceptowany takim, jakim
jestem,
Dokąd mogę pójść, żeby być sobą?
Jeśli to nie jest miejsce, w którym spróbuję nauki i dorastania,
Gdzie mogę być właśnie mną?
Wiliam
Crocker, po wizycie w szkole realizującej założenia „edukacji wzbogacającej
życie”.
Priorytetem pracy w naszym przedszkolu jest budowanie
inteligencji emocjonalnej wychowanków, która służy sukcesom w dorosłym życiu .
Kierunek pracy zgodnie z tzw. ukrytą
pedagogiką, polega w naszej placówce na
stosowaniu empatycznego języka i komunikatów opartych na zrozumieniu potrzeb
człowieka, wyrażaniu istniejących granic, rozwiązywaniu konfliktów wg.
Porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga, bez stosowania barier
językowych, przemocy słownej oraz elementów pedagogiki autorytarnej. Jesteśmy przeciwnikami zarówno wychowania przemocowego jak i bezstresowego.
Komunikaty przekazywane dzieciom i sobie nawzajem są
komunikatami wzmacniającymi zachowania akceptowane ( nie komunikatami
negującymi zachowania nieakceptowane ) to znaczy słowo „ nie” jest
zarezerwowane do sytuacji zagrażających bezpośrednio niebezpieczeństwu, nie
jest nadużywane. Jeśli chcemy , aby zasadą w grupie było dbanie o
bezpieczeństwo swoje i innych – wykorzystujemy wzmacnianie pozytywne tj.
komunikat : biegamy tylko podczas gimnastyki i rytmiki, lub: dzielimy się
zabawkami kiedy jasno wyrazimy taką ochotę , lub : podczas zabawy śmiało
wypowiadamy co chcemy a czego nie chcemy itp.
Jesteśmy przekonane,
że samo zauważenie uczuć dziecka stwarza większą szansę porozumienia,
zaś funkcjonowanie w środowisku widzącym potrzeby sprzyja atmosferze spokoju ,
współpracy i harmonii we wspólnocie , zaś te sprzyjają rozwijaniu wiary w
siebie, rozpoznawaniu swoich predyspozycji i talentów.
Specyfiką
przedszkola jest budowanie osobowości w naturalnym środowisku grupy
różnowiekowej, przy pomocy doświadczonych nauczycieli doskonalących swoje
umiejętności empatycznej komunikacji wspierającej osiągnięcie pożądanej
inteligencji emocjonalnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz