PLUSZOWY MIŚ

czwartek, 18 września 2014

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

Koncepcja Pracy Przedszkola „Pluszowy Miś”  w Starej Iwicznej







EDUKACJA  WZBOGACAJĄCA ŻYCIE



W „Pluszowym Misiu” wspieramy dzieci w rozwoju korzystając z założeń „edukacji wzbogacającej życie”, czyli Nonviolent Communication (NVC) Marshalla B.Rosenberga.
Inspiracją jest dla nas również koncepcja ochrony naturalnych kompetencji dziecka, opracowana przez duńskiego pedagoga Jesper Juula, eksperta w dziedzinie komunikacji w rodzinie i relacjach z dziećmi, autora bestsellerowych książek min. „Twoje kompetentne dziecko”, „Nie-z miłości”, „Przestrzeń dla rodziny”.
Chcemy, aby dzieci doświadczały świata, twórczości i kontaktu między sobą i z nami w pokojowy sposób. Razem się bawimy, uczymy i rozwijamy w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia.
Nie zmuszamy dzieci do tego, aby robiły to, czego od nich chcemy, jeśli to nie zaspakaja ich potrzeb.
W ten sposób uczymy dzieci kontaktu z samym sobą, ufaniu własnej intuicji, wspieramy adekwatną samoocenę, pracujemy na szczęśliwe dorosłe życie. Nie mamy karnych krzesełek , czy „jeżyków”.  Nie etykietujemy dzieci „grzeczne”, czy „niegrzeczne”. Jesteśmy przekonane, że kiedy dzieci zachowują się „źle”, to znaczy, że źle się czują i w ten sposób mówią nam o swoich niezaspokojonych potrzebach . Wiemy, że kiedy te potrzeby są widziane ( nazwane , zaakceptowane chociaż nie zawsze zaspokojone ), wówczas mamy szansę na prawdziwy kontakt z dzieckiem , a jako nauczyciele mamy szanse bezpiecznie przekazywać wiedzę, którą dzieci bardzo efektywnie nabywają.
Podstawą współpracy z dziećmi są dla nas   potrzeby dzieci i nasze, opiekunów.
Wiedząc, że małe dzieci rozwijają się poprzez ruch, doświadczenie i  interakcje ( których dostarczamy im w naturalnym różnowiekowym środowisku ), chcemy  przygotować dzieci do nauki w szkole, do nauki czytania i pisania oferując  ciekawe i przyjemne zajęcia ruchowo – rytmiczne, sensoryczne, muzyczne , plastyczne, naukowe i terapeutyczne.
Nauczyciele i pracownicy naszego przedszkola uczestniczą w cyklicznych warsztatach umiejętności i kompetencji wychowawczych wg koncepcji duńskiego pedagoga i terapeuty rodzinnego Jesper Julla oraz w cyklicznych warsztatach rozwoju osobistego według NVC , prowadzonych przez certyfikowanych trenerów międzynarodowej organizacji CNVC , którą założył Marshall Rosenberg, psycholog, filozof, światowej sławy działacz na rzecz pokoju na świecie, twórca i autor Edukacji wzbogacającej życie”. Kadra i Personel  uczestniczą na bieżąco w warsztatach i szkoleniach rozwijających umiejętności i kompetencje edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze.



Jeśli to nie jest miejsce, w którym łzy są zrozumiane
Dokąd pójdę, żeby płakać?
Jeśli to nie jest miejsce, w którym mój duch dostanie skrzydeł,
Gdzie pójdę, by się wznosić?
Jeśli to nie jest miejsce, gdzie dostanę odpowiedź na moje pytania,
Dokąd pójdę, aby je poszukać?
Jeśli to nie jest miejsce, w którym moje uczucia będą usłyszane,
Dokąd pójdę, żeby mówić?
Jeśli to nie jest miejsce, w którym zostanę zaakceptowany takim, jakim jestem,
Dokąd mogę pójść, żeby być sobą?
Jeśli to nie jest miejsce, w którym spróbuję nauki i dorastania,
Gdzie mogę być właśnie mną?

                                                                           Wiliam Crocker, po wizycie w szkole realizującej założenia „edukacji wzbogacającej życie”.

Priorytetem pracy w naszym przedszkolu jest budowanie inteligencji emocjonalnej wychowanków, która służy sukcesom w dorosłym życiu . Kierunek  pracy zgodnie z tzw. ukrytą pedagogiką, polega w naszej placówce  na stosowaniu empatycznego języka i komunikatów opartych na zrozumieniu potrzeb człowieka, wyrażaniu istniejących granic, rozwiązywaniu konfliktów wg. Porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga, bez stosowania barier językowych, przemocy słownej oraz elementów pedagogiki autorytarnej. Jesteśmy przeciwnikami zarówno wychowania przemocowego jak i bezstresowego.

Komunikaty przekazywane dzieciom i sobie nawzajem są komunikatami wzmacniającymi zachowania akceptowane ( nie komunikatami negującymi zachowania nieakceptowane ) to znaczy słowo „ nie” jest zarezerwowane do sytuacji zagrażających bezpośrednio niebezpieczeństwu, nie jest nadużywane. Jeśli chcemy , aby zasadą w grupie było dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych – wykorzystujemy wzmacnianie pozytywne tj. komunikat : biegamy tylko podczas gimnastyki i rytmiki, lub: dzielimy się zabawkami kiedy jasno wyrazimy taką ochotę , lub : podczas zabawy śmiało wypowiadamy co chcemy a czego nie chcemy itp.

Jesteśmy przekonane,  że samo zauważenie uczuć dziecka stwarza większą szansę porozumienia, zaś funkcjonowanie w środowisku widzącym potrzeby sprzyja atmosferze spokoju , współpracy i harmonii we wspólnocie , zaś te sprzyjają rozwijaniu wiary w siebie, rozpoznawaniu swoich predyspozycji i talentów.
 Specyfiką przedszkola jest budowanie osobowości w naturalnym środowisku grupy różnowiekowej, przy pomocy doświadczonych nauczycieli doskonalących swoje umiejętności empatycznej komunikacji wspierającej osiągnięcie pożądanej inteligencji emocjonalnej.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz