Informacja
Zgodnie z nową podstawą programową obowiązującą od 1.09.2009r. nauczyciele przedszkoli zobowiązani są do przeprowadzania diagnoz dla każdego przedszkolaka, będących poznaniem możliwości dziecka, jego słabych i mocnych stron oraz dopasowaniem metod pracy do aktualnego stanu rozwoju.
Dotychczas informacje powyższe przekazywałyśmy sobie nawzajem, informując Państwa o zaleceniach do pracy w domach oraz wskazywałyśmy możliwości takowej pracy w przedszkolu – najczęściej metodą si , będącej „lekiem na całe zło”.
Indywidualne zajęcia kompensacyjne dla dzieci z określonymi potrzebami prowadzą codziennie wychowawczynie a wszelkie obserwacje pedagogiczne są dokumentowane.
Zalecane zajęcia domowe dla przedszkolaków:
- lepienie z masy solnej ( mąka, sół 1:1 , trochę wody),
- lepienie z gliny,
- lepienie z plasteliny (dzieci 4 –letnie plastelinowy alfabet),
- malowanie na dużych formatach szerokimi pędzlami, wałkami malarskimi tzw. tła w sposób:
- wykonywanie ruchów ósemki np. latarką na ścianie,
- pokonywanie torów przeszkód,
- zabawa w ojca wirgiliusza ( odwzorowanie ruchów),
- przepinanie spinaczy od bielizny z lewego rękawa na prawą nogawkę prawą ręką i na odwrót,
- nawlekanie guzików itp.
- ugniatanie gniotki,
- zabawa w taczkę ( nawet po schodach),
- zabawa w robienie naleśnika, hoddoga wg.pomysłów ( podczas zabawy solenie powinno być np. łaskoczące, krojenie silne, polewanie polewą głaskające – różne typy i nasilenie dotyku np. przez koc),
- odrysowywanie swojego ciała,
- zabawy typu: tu mam głowę, tutaj szyję, tutaj łokieć a tu kostkę – i przy muzyce bądź liczeniu chodzimy na pupie, potem na łokciach podpierając się , potem stukamy stopą a potem klaszczemy nadgarstkami),
- sekwencyjne zabawy w łapki,
- skaczemy dwa w przód dwa w tył i podnosimy trudność a teraz jeden w przód, dwa w bok, jeden w tył,
- chodzenie jak bocian, skakanie jak żabka, chodzenie jak słoń itp.
- masowanie ciała tak jak podpowiada serce np. gąbkami różnej faktury podczas kąpieli skupiając uwagę na ręce do łokci (od paluszków wewnątrz dłoni i zewnątrz).
- odbijanie piłki oburącz a podnosząc stopień trudności drążkiem trzymanym oburącz a piłkę rzucamy pod różnym kątem,
- rysowanie w kaszy mannej palcami,
- wśród mieszanki ryżu, grochu, makaronu szukanie kasztanów z zamkniętymi oczami wg pomysłów (rozróżnianie po dotyku) w późniejszym czasie próbować aby dziecko opisało przedmiot: twardy, miękki, chropowaty, gładki, śliski, mokry, suchy (bez patrzenia),
- wiązanie węzełków ze sznurówek,
- pobyt na placu zabaw (huśtanie, wirowanie, wiszenie na drążku, wspinanie).
Wszystkie te zabawy rozwijają koordynację, czyli pracę układu nerwowego synchronizując działanie półkul mózgowych, przygotowując dziecko do nauki pisania i czytania w szkole , do nauki w ogóle.
Takie zestawy proponujemy wykonywać codziennie, zabawy stosować zamiennie.
Po miesięcznym treningu wprowadzać zabawy : co chowam pod chustkę? Tj. pokazać długopis i schować pod chustę, potem gumkę potem pierścionek...itd. a dziecko zapamiętuje po kolei aż do...................
A także pozwolić malować mniejszymi pędzlami.
Podczas zabaw nie zalecamy kredek, flamastrów, małych powierzchni, kolorowanek, zadań z treścią nawet najprostrzych.....
Przyjemnej zabawy życzy zespół Pluszowego Misia.
Zgodnie z nową podstawą programową obowiązującą od 1.09.2009r. nauczyciele przedszkoli zobowiązani są do przeprowadzania diagnoz dla każdego przedszkolaka, będących poznaniem możliwości dziecka, jego słabych i mocnych stron oraz dopasowaniem metod pracy do aktualnego stanu rozwoju.
Dotychczas informacje powyższe przekazywałyśmy sobie nawzajem, informując Państwa o zaleceniach do pracy w domach oraz wskazywałyśmy możliwości takowej pracy w przedszkolu – najczęściej metodą si , będącej „lekiem na całe zło”.
Indywidualne zajęcia kompensacyjne dla dzieci z określonymi potrzebami prowadzą codziennie wychowawczynie a wszelkie obserwacje pedagogiczne są dokumentowane.
Zalecane zajęcia domowe dla przedszkolaków:
- lepienie z masy solnej ( mąka, sół 1:1 , trochę wody),
- lepienie z gliny,
- lepienie z plasteliny (dzieci 4 –letnie plastelinowy alfabet),
- malowanie na dużych formatach szerokimi pędzlami, wałkami malarskimi tzw. tła w sposób:
- wykonywanie ruchów ósemki np. latarką na ścianie,
- pokonywanie torów przeszkód,
- zabawa w ojca wirgiliusza ( odwzorowanie ruchów),
- przepinanie spinaczy od bielizny z lewego rękawa na prawą nogawkę prawą ręką i na odwrót,
- nawlekanie guzików itp.
- ugniatanie gniotki,
- zabawa w taczkę ( nawet po schodach),
- zabawa w robienie naleśnika, hoddoga wg.pomysłów ( podczas zabawy solenie powinno być np. łaskoczące, krojenie silne, polewanie polewą głaskające – różne typy i nasilenie dotyku np. przez koc),
- odrysowywanie swojego ciała,
- zabawy typu: tu mam głowę, tutaj szyję, tutaj łokieć a tu kostkę – i przy muzyce bądź liczeniu chodzimy na pupie, potem na łokciach podpierając się , potem stukamy stopą a potem klaszczemy nadgarstkami),
- sekwencyjne zabawy w łapki,
- skaczemy dwa w przód dwa w tył i podnosimy trudność a teraz jeden w przód, dwa w bok, jeden w tył,
- chodzenie jak bocian, skakanie jak żabka, chodzenie jak słoń itp.
- masowanie ciała tak jak podpowiada serce np. gąbkami różnej faktury podczas kąpieli skupiając uwagę na ręce do łokci (od paluszków wewnątrz dłoni i zewnątrz).
- odbijanie piłki oburącz a podnosząc stopień trudności drążkiem trzymanym oburącz a piłkę rzucamy pod różnym kątem,
- rysowanie w kaszy mannej palcami,
- wśród mieszanki ryżu, grochu, makaronu szukanie kasztanów z zamkniętymi oczami wg pomysłów (rozróżnianie po dotyku) w późniejszym czasie próbować aby dziecko opisało przedmiot: twardy, miękki, chropowaty, gładki, śliski, mokry, suchy (bez patrzenia),
- wiązanie węzełków ze sznurówek,
- pobyt na placu zabaw (huśtanie, wirowanie, wiszenie na drążku, wspinanie).
Wszystkie te zabawy rozwijają koordynację, czyli pracę układu nerwowego synchronizując działanie półkul mózgowych, przygotowując dziecko do nauki pisania i czytania w szkole , do nauki w ogóle.
Takie zestawy proponujemy wykonywać codziennie, zabawy stosować zamiennie.
Po miesięcznym treningu wprowadzać zabawy : co chowam pod chustkę? Tj. pokazać długopis i schować pod chustę, potem gumkę potem pierścionek...itd. a dziecko zapamiętuje po kolei aż do...................
A także pozwolić malować mniejszymi pędzlami.
Podczas zabaw nie zalecamy kredek, flamastrów, małych powierzchni, kolorowanek, zadań z treścią nawet najprostrzych.....
Przyjemnej zabawy życzy zespół Pluszowego Misia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz