"........................................
Wiek przedszkolny to okres
szybkich zmian rozwojowych, mający swe konsekwencje w dalszym życiu człowieka.
Wychowanie przedszkolne to czas wspomagania dziecka, czyli tworzenia mu
optymalnych warunków rozwoju i czuwania nad kierunkiem zmian. W procesie tym
należy pomagać wychowankowi rozwijać różnorodne umiejętności, takie jak
samodzielność, kreatywność, umiejętność dostrzegania problemów, planowania i
realizowania zadań, kompetencje społeczne oraz postawy kształtowane w relacjach
ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym i kulturowym16. Aby zapewnić
wychowankom możliwość wielowymiarowego rozwoju oraz biorąc pod uwagę potrzeby
lokalnego środowiska i wyrównanie szans wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym
wprowadzone zostały do punktów i zespołów przedszkolnych grupy łączące dzieci w
różnym wieku. Taka grupa nazywana jest, zależnie od źródła, grupą różnowiekową,
wielowiekową, rozwojową lub zróżnicowaną wiekowo. Określenia te są tożsame i w
praktyce oznaczają one, że organizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego
opiera się przede wszystkim na możliwościach rozwojowych dzieci a nie ich
wieku, który waha się w granicach 3 – 5 lat17.
16 J. Pytlarczyk, W kręgu zabawy, Juka, Warszawa 2009,
s.4
17 A. Skoczylas, W przedszkolu
integracyjnym, "Wychowanie w Przedszkolu" 2003, nr 8, s.477
18 OECD ,Starting strong early childchood education and care, OECD
Publishing, 2001, s. 77
19 L. Pielaszek, M. Suchocka, Osiąganie samodzielności w:
A. Zawada (red.) Badanie gotowości szkolnej sześciolatków, CMPPP, Warszawa,
2006, s.18
Jako pierwsza w swoich
przedszkolach grupy różnowiekowe wprowadziła Szwecja i jak pokazuje powyższe
zestawienie rozwiązanie to jest efektywne. W Szwecji odsetek dzieci
uczęszczających do jednostek przedszkolnych wynosi prawie 100%. W roku 1981
Komisja Pomocy Rodzinie na podstawie przeprowadzonych badań ustaliła, że dzieci
powinny przebywać nie tylko wśród swoich równolatków, ale młodszych i starszych
dzieci, co będzie wspomagało ich rozwój społeczny18. Wprowadzenie do placówek
przedszkolnych grup różnowiekowych jest poparte wieloma zaletami jakie za sobą
niosą. Jak pisze Lidia Pielaszek grupa zróżnicowana wiekowo swoją strukturą
przypomina rodzeństwo w rodzinie wielodzietnej i stwarza jak wspomniano we
wstępie naturalne warunki rozwoju społecznego i umysłowego dzieci19. Jest
doskonałym „polem” nauki zachowań społecznych dla dzieci nieposiadających
rodzeństwa. Umożliwia przebywanie w jednej grupie rodzeństwu, znajomym, co ma
niebagatelne znaczenie w procesie adaptacji lub przy lękliwości dziecka.
Przebywając w takiej grupie każde dziecko doświadcza różnych pozycji w grupie –
od najmłodszego, poprzez „średniaka”, aż do bycia „starszakiem”, co uczy i daje
wiele satysfakcji. Młodsze dzieci mogą poprzez naśladowanie przejmować od
starszych wiedzę, doświadczenia, umiejętności, zasady i tradycje obowiązujące w
grupie, szybciej rozwija się u nich również mowa. Jak twierdzi Robert Kotler
dzieci stają się bardziej wrażliwe i otwarte na potrzeby innych, tworzy się
większe poczucie więzi emocjonalnej w grupie. Dzieci starsze mają okazje do
prezentowania swojej wiedzy i umiejętności młodszym kolegom, mogą opiekować się
młodszymi, pomagać im w realizacji podjętych działań, co sprzyja wyrabianiu
wrażliwości oraz podnosi samoocenę. Każde dziecko w grupie może odnosić sukcesy
na miarę swoich indywidualnych możliwości. Ponadto wzmacnia się poczucie
bezpieczeństwa u dzieci. A to poczucie jest według Masłowa jedną z podstawowych
potrzeb każdego człowieka.
.............................................................................
Dziecko w wieku przedszkolnym dysponuje ogromnym potencjałem, który umożliwia mu pełne działanie i odkrywanie świata. Uaktywniając wszystkie zmysły potrafi z niezwykłą łatwością przenosić się ze świata rzeczywistego w świat fantazji i z powrotem. Przy tym wykazuje ogromną pomysłowość. Dziecko obdarzone otwartością, spontanicznością, naturalnością, niezwykłą ekspresją jest zawsze chętne do zabawy. Zabawa jest przecież najbardziej naturalną i priorytetową formą działania kilkulatka23. Zabawa (np. ubieranie i karmienie lalek, gra w berka, oglądanie ilustracji, rysowanie itd.) obejmuje dużą różnorodność kierunków działań dziecka i najpełniej wyraża aktywność małego dziecka dążącego do zaspokojenia swoich potrzeb intelektualnych,
23 D. Waloszek, Zabawa, Edukacja, ODN, Zielona Góra,1996, s.39
społecznych i ruchowych. Stąd także, wiek przedszkolny nazywany jest przez pedagogów wiekiem zabawy24................................................................
..„Nadrzędnym celem edukacji przedszkolnej jest rozwijanie w dziecku szeroko pojętej samodzielności w działaniu i myśleniu we wszystkich obszarach rozwojowych dziecka z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości edukacyjnych. Podstawowym warunkiem ich osiągnięcia jest własna, twórcza aktywność dziecka, mająca charakter zabawy”25. Potwierdza to teoria, według której w czasie zabawy dziecko uczy się niebywale intensywnie a będąc w grupie różnowiekowej może dodatkowo uczyć się od starszych. W istocie tak jest, ponieważ radosna zabawa dziecka połączona ze stymulacją jego mózgu prowadzi do wszechstronnych uzdolnień dziecka. Należy pamiętać, że w ciągu pierwszych pięciu lat życia dziecka, w jego mózgu tworzy się 50% głównych połączeń nerwowych umożliwiających zdobywanie wiedzy. Połączenia w mózgu powstają w wyniku bogatych i różnorodnych doświadczeń dziecka a takie niewątpliwie zapewnia zabawa w grupie różnowiekowej. Jest to fundament do nadbudowywania dalszych umiejętności i kształtowania procesów umysłowych dziecka a w nich między innymi rozwijanie ośmiu rodzajów inteligencji dziecka:
językowej,
matematyczno-logicznej,
wizualno-przestrzennej,
muzycznej,
interpersonalnej............................................................................"
"Zabawa dzieci w wieku przedszkolnym w grupie różnowiekowej"
Agnieszka Satalecka
.............................................................................
Dziecko w wieku przedszkolnym dysponuje ogromnym potencjałem, który umożliwia mu pełne działanie i odkrywanie świata. Uaktywniając wszystkie zmysły potrafi z niezwykłą łatwością przenosić się ze świata rzeczywistego w świat fantazji i z powrotem. Przy tym wykazuje ogromną pomysłowość. Dziecko obdarzone otwartością, spontanicznością, naturalnością, niezwykłą ekspresją jest zawsze chętne do zabawy. Zabawa jest przecież najbardziej naturalną i priorytetową formą działania kilkulatka23. Zabawa (np. ubieranie i karmienie lalek, gra w berka, oglądanie ilustracji, rysowanie itd.) obejmuje dużą różnorodność kierunków działań dziecka i najpełniej wyraża aktywność małego dziecka dążącego do zaspokojenia swoich potrzeb intelektualnych,
23 D. Waloszek, Zabawa, Edukacja, ODN, Zielona Góra,1996, s.39
społecznych i ruchowych. Stąd także, wiek przedszkolny nazywany jest przez pedagogów wiekiem zabawy24................................................................
..„Nadrzędnym celem edukacji przedszkolnej jest rozwijanie w dziecku szeroko pojętej samodzielności w działaniu i myśleniu we wszystkich obszarach rozwojowych dziecka z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości edukacyjnych. Podstawowym warunkiem ich osiągnięcia jest własna, twórcza aktywność dziecka, mająca charakter zabawy”25. Potwierdza to teoria, według której w czasie zabawy dziecko uczy się niebywale intensywnie a będąc w grupie różnowiekowej może dodatkowo uczyć się od starszych. W istocie tak jest, ponieważ radosna zabawa dziecka połączona ze stymulacją jego mózgu prowadzi do wszechstronnych uzdolnień dziecka. Należy pamiętać, że w ciągu pierwszych pięciu lat życia dziecka, w jego mózgu tworzy się 50% głównych połączeń nerwowych umożliwiających zdobywanie wiedzy. Połączenia w mózgu powstają w wyniku bogatych i różnorodnych doświadczeń dziecka a takie niewątpliwie zapewnia zabawa w grupie różnowiekowej. Jest to fundament do nadbudowywania dalszych umiejętności i kształtowania procesów umysłowych dziecka a w nich między innymi rozwijanie ośmiu rodzajów inteligencji dziecka:
językowej,
matematyczno-logicznej,
wizualno-przestrzennej,
muzycznej,
interpersonalnej............................................................................"
"Zabawa dzieci w wieku przedszkolnym w grupie różnowiekowej"
Agnieszka Satalecka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz