„Dania – kraj bajek i klocków Lego”.
CELE :
Dziecko:
- wyraża
swoje potrzeby,
- doceniania
znaczenie obecności kolegów i koleżanek z grupy,
- jest
wrażliwe na potrzeby grupy,
- poznaje obyczaje
duńskie,
- potrafi
wskazać Danię na mapie Europy,
- wie ,że
terytorium Dani składa się z licznych wysp (407),
- zna barwy
flagi duńskiej,
- wie, że Dania
słynie z bajek, klocków lego,
- wie , że
duńczycy mówią w języku duńskim,
- potrafi
przywitać się i pożegnać w języku duńskim,
- wie , że
autor znanych bajek H.Ch. Andersen pochodzi z Danii,
-wie , że
Kopenhaga jest stolicą Danii,
-wie , że
Dania jest królestwem , a głową państwa jest królowa Małgorzata II,
Wychowawca
: Barbara Cymerman
W tym
miesiącu zachęcam Państwa do przeczytania artykułu pt. „Dlaczego poczucie własnej wartości jest ważne?” Magdaleny Boćko-Mysiorska–
Życiowo -
spełniona mama i żona. Zawodowo - pedagog, metodyk, tłumacz, wykładowca i
lektor języka niemieckiego. Autorka i współautorka podręczników, testów,
programów nauczania i artykułów. Od niedawna „mikrobadacz”. Autorka projektu
"Obudź się szkoło" oraz bliskościowego bloga:
www.magdalenabockomysiorska.pl
Magdalena Boćko-Mysiorska
Dlaczego poczucie własnej wartości
jest ważne?
Jako rodzice pragniemy, aby nasze dzieci były silne,
szczęśliwe i dobrze radziły sobie w swojej dorosłości. Chcemy, aby wiedziały o
tym, że są wartościowe. By potrafiły kochać i akceptować siebie takimi, jakimi
są. Aby miały w sobie głębokie przekonanie o tym, że o ich wartości stanowią
oni sami, a nie opinie wygłaszane przez innych.
Bycie rodzicem potrafiącym zadbać o zdrowe poczucie własnej
wartości swojego dziecka to jedno z największych rodzicielskich wyzwań
W jaki sposób pomóc młodemu człowiekowi uwierzyć w siebie?
Jak porozumiewać się z nim i odnosić się do niego, aby czuł się akceptowany,
aby nie dorastał w przekonaniu, że nie musi się zmieniać, żeby zasłużyć na
miłość innych ludzi?
Petra KrantzLindgren, szwedzka psycholożka i autorka
książki: “Mów słuchaj i zrozum. Zadbaj o poczucie własnej wartości swojego
dziecka”, pokazuje rodzicom co mogą zrobić, by ich dzieci z odwagą wkraczały w
świat, aby czuły, że są wartością dla siebie i swoich bliskich. Aby wierzyły w
siebie i we własne możliwości oraz podążały za swoimi marzeniami.
Lindgren dzieli się z czytelnikami własnymi rodzicielskimi
doświadczeniami oraz bogatym warsztatem pracy, który może być szczególnie
pomocny dla rodziców pragnących rozwijać dobre relacje z dziećmi.
Opowiada o tym, czym jest poczucie własnej wartości i
dlaczego jest takie ważne, oraz pokazuje, że stanowi ono “podstawę, na której
rozwija się wiele innych cech dziecka”. Opisuje prawdziwe sytuacje z życia
rodzinnego i proponuje praktyczne wskazówki do rozwiązywania różnych problemów
i konfliktów w duchu Porozumienia bez Przemocy.
Dlaczego poczucie własnej wartości jest ważne?
Zdaniem autorki wpływa ono na stosunek człowieka do samego
siebie, do innych ludzi oraz do życiowych radości i wyzwań:
Wiąże się z umiejętnością takiego postępowania, które jest w
zgodzie z nami, z naszymi potrzebami i wartościami, a nie takiego, które będzie
zmuszało do dostosowywania się do innych. “Łatwiej podążać za własnymi potrzebami
i wartościami, […] jeśli czuje się dla nich akceptację, niż jeżeli tej
akceptacji brakuje” – podkreśla autorka książki.
Znacznie ułatwia dbanie o swoje potrzeby i pomaga odważnie
zwracać się do innych z prośbą o respektowanie tych potrzeb.
Pozwala na bycie niezależnym w kontekście podążania za
własnymi marzeniami i pragnieniami, nawet jeśli nie jest to zgodne z
oczekiwaniami innych.
Pomaga dać sobie przyzwolenie na “bycie niewystarczająco
dobrym, na robienie rzeczy, co do których nie mam pewności, czy się powiodą”.
Kiedy człowiek ma zdrowe poczucie własnej wartości, ma też wewnętrzne
przekonanie, że jest wystarczająco dobry niezależnie od tego, co osiągnie. Jest
mu też łatwiej otwierać się na nowe rzeczy i ich próbować, nie obawiając się,
że coś może się nie powieść.
Ułatwia akceptację własnych uczuć i emocji. Pomaga wyrażać
je niezależnie od tego, jak bardzo są trudne.
Pomaga budować autentyczne relacje z ludźmi (oparte na
wzajemnym szacunku). Kiedy poczucie własnej wartości nie jest wystarczająco
silne, porównujemy się do innych, szukamy u nich słabszych cech i często
nawiązujemy relacje z tymi osobami, które w naszym mniemaniu są w czymś słabsze
od nas. Osoba ze zdrowym poczuciem własnej wartości wie i wierzy w to, że każdy
człowiek jest wartościowy i każdy jest na swój sposób wspaniały; buduje dzięki
temu trwałe i dobre relacje z innymi, bazujące na wzajemnym poszanowaniu.
Co robić, by wzmacniać poczucie własnej wartości dziecka?
Aby wesprzeć dorosłych w znalezieniu odpowiedzi na to
pytanie, autorka książki otwiera przed nimi drzwi do świata autentycznej i
głębokiej relacji z dzieckiem, będącej niewyczerpalnym źródłem mocy i wiary w
siebie.
Pokazuje, że budowanie dobrej relacji oraz szczere
zainteresowanie rodziców i innych dorosłych dzieckiem jest podstawowym
warunkiem tego, by dziecko czuło się ważne i wartościowe. Na to prawdziwe
zainteresowanie się dzieckiem składają się m.in. autentyczna chęć spędzania z
nim czasu oraz “zaciekawienie nim jako osobą”. Czy da się to jednak osiągnąć we
współczesnym zabieganym świecie? Autorka nie ma wątpliwości, że tak, i podaje
czytelnikowi wachlarz praktycznych przykładów i rozwiązań na pełne obecności i
autentyczności towarzyszenie dziecku.
Lindgren podkreśla również istotę refleksji nad prostym
pytaniem, które co dzień powinien zadawać sobie każdy dorosły: “Dlaczego?”.
Kiedy dziecko boli brzuch, ma gorączkę albo wysypkę, zwykle
najpierw pytamy siebie “Dlaczego?”, “Co może być tego przyczyną?”. Kiedy jednak
chodzi o emocje i zachowania naszych dzieci, zazwyczaj stawiamy pytanie: “Co
zrobić, żeby…?”. Żeby szybciej zasypiało, żeby nie miało oporów wobec naszych
próśb, żeby rano szybko się ubierało i sprawnie wychodziło z domu itd. Nie
pytamy jednak “Dlaczego?”. Dlaczego nie chce się w coś ubrać, dlaczego nie chce
pójść spać, kiedy rodzice o to proszą, dlaczego czuje się rozzłoszczone przed
wyjściem do przedszkola czy szkoły, dlaczego nie chce posprzątać swoich zabawek
itd.? Czy nie warto zadbać o zdrowie psychiczne naszych dzieci, tak samo jak
pieczołowicie troszczymy się o ich zdrowie fizyczne? – pyta autorka. Pokazanie
dziecku, że pragniemy dotrzeć do przyczyn jego uczuć, reakcji czy zachowań, to
komunikat mówiący o tym, że jest dla nas ważne zawsze, że każda jego emocja
jest istotna, niezależnie od tego, czy jest przyjemna, czy wiąże się z trudnymi
przeżyciami (“Jestem ważny i wartościowy dla swoich rodziców, akceptuję więc
siebie, mam siłę i odwagę, by radośnie kroczyć przez życie”).
Książka podpowiada, jak stworzyć przestrzeń do “empatycznego
słuchania” młodych ludzi, czyli wsłuchiwania się w ich potrzeby bez
manipulowania, odwracania uwagi, zbędnego moralizowania, krytykowania czy
grożenia.
Autorka pokazuje, że rodzicielskie formy zwracania się do
dzieci nie zawsze przynoszą pożądane efekty i nie wzmacniają poczucia ich
własnej wartości. Jeśli mamy nauczyć się wzmacniać to poczucie, warto zwrócić
uwagę na to, w jaki sposób komunikujemy się z dziećmi. Lindgren zaprasza do
empatycznej komunikacji: “Spróbuj zrozumieć uczucia i potrzeby dziecka. Pokaż,
że je szanujesz, nawet jeśli nie podoba ci się sposób ich wyrażania.” – pisze.
Autorka opowiada też o ważnej roli komunikowania dziecku
swoich własnych potrzeb. Bardzo obrazowo przedstawia sugestie na temat tego, co
zrobić, żeby dzieci zaczęły uwzględniać na co dzień potrzeby swoich rodziców.
Podpowiada, jak można “powiedzieć dziecku o swoich uczuciach i potrzebach, aby
dziecko chciało słuchać i uszanować je”. Często zdarza się, że rodzice wycofują
się z mówienia o swoich potrzebach, ponieważ myślą, że dziecko i tak ich nie
zrozumie. W rezultacie dzieje się tak, że “dziecko, które raz za razem, w
różnych sytuacjach doświadczyło, że pozwolono jego własnym potrzebom mieć
większą wagę niż potrzebom rodzica, może wkrótce zacząć wierzyć, że to jest
słuszne i prawidłowe, że tak właśnie ma być”. Dziecku trudno jest wtedy
zrozumieć, że rodzic jest ważny – że jego pragnienia są równie istotne.
Na zakończenie książki autorka pokazuje dorosłym, że
popełnianie błędów w rodzicielstwie i życiu w ogóle jest rzeczą zupełnie
naturalną. Każdemu dorosłemu zdarza się powiedzieć i zrobić coś, czego później
bardzo żałuje. Zadręczanie się negatywnymi myślami na swój temat (jako rodzica)
niczemu nie służy. Pomocne może jednak okazać się wsłuchanie się w siebie i
zadanie sobie kilku pytań typu:
Dlaczego to zdarzenie wywołało moje wyrzuty sumienia?
Jakie potrzeby nie zostały zaspokojone, kiedy to się stało?
Co czułam w tej konkretnej sytuacji i jakie potrzeby
próbowałam zaspokoić swoim zachowaniem czy swoją reakcją?
Co czuję teraz, kiedy już zrozumiałam, dlaczego tak źle o
sobie pomyślałam?
Kiedy opuści cię żal i złość na samego siebie, zastanów się,
co możesz zrobić następnym razem, kiedy znajdziesz się w podobnej sytuacji.
Porozmawiaj ze swoim dzieckiem o tym, co się stało, przyznaj się do swoich
trudnych uczuć i opowiedz o swoich przemyśleniach, ponieważ: “Bardzo dobrze
jest dla naszych dzieci, kiedy wiedzą, że żyją z prawdziwymi ludźmi. Ludźmi,
którzy czują, potrzebują i tęsknią za czymś. Ludźmi, którzy się cieszą i
zadziwiają, lecz także cierpią, wątpią i próbują iść dalej. Ludźmi, którzy są
dokładnie tacy, jak one same, i z którymi mogą się utożsamiać” – pisze
Lindgren.
“Mów słuchaj i zrozum” to jedna z najbardziej praktycznych i
bogatych w autentyczne sytuacje książek dla rodziców, opiekunów i innych
dorosłych, dla których ważne jest budowanie szczęśliwej relacji z dzieckiem.
Autorka w prosty i przejrzysty sposób podpowiada, w jaki sposób zbudować taką
relację. Inspiruje, wzrusza, bawi, zachwyca i zaprasza do głębokiej refleksji
nad sobą jako rodzicem i człowiekiem.
Warto dać swoim dzieciom siłę i wiarę we własne możliwości,
by miały odwagę pójść własną drogą, wziąć odpowiedzialność za siebie i innych i
spełniać swoje marzenia. Bycie wolnym i szczęśliwym dorosłym to coś, o czym
marzy wielu z nas. Petra KrantzLindgren podpowiada, co można zrobić, by udało
się to osiągnąć także dzieciom…
Życiowo - spełniona mama i żona. Zawodowo - pedagog,
metodyk, tłumacz, wykładowca i lektor języka niemieckiego. Autorka i
współautorka podręczników, testów, programów nauczania i artykułów. Od niedawna
„mikrobadacz”. Autorka projektu "Obudź się szkoło" oraz bliskościowego
bloga: www.magdalenabockomysiorska.pl
Odwiedź stronę autorki/autora:
http://www.magdalenabockomysiorska.pl
Piosenka i wiersz na
październik dla grupy Żyrafek
Sałatka jarzynowa
1. Gdy
ogórek wesoło śmieje się
A pomidor
wciąż na mnie patrzy tak
To do głowy
przychodzi jedna myśl,
Że sałatkę
zrobić chcę.
ref.
Sałatka,
sałatka jarzynowa
Bardzo
smaczna, tak smaczna jest i zdrowa
A jeśli
kolego o tym nie wiesz,
To możesz
kłopoty mieć.
2. I cebuli
jeszcze troszeczkę dam,
Choć
zgryźliwie szczypie w nos.
No, bo o tym
to chyba każdy wie,
Że cebule
zdrowe są.
Ref.
Sałatka……
3. Teraz
wszystko wymieszam mocno tak,
Trochę pieprzu
i soli jeszcze dam
I spróbować
ją teraz szybko chcę,
Bo wygląda
pysznie tak.
Zbieramy kasztany
Zbieramy
kasztany,
robimy w
nich dziurki,
a wtedy je
można
nawlekać na
sznurki.
Tak robi się
lejce,
naszyjnik z
korali.
Kasztany,
kasztany
będziemy
zbierali.
Władysław
Broniewski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz