PLUSZOWY MIŚ

poniedziałek, 2 października 2017

PROJEKT EDUKACYJNY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK - KANGURKI


,,Kraje skandynawskie”
Cele:
-Przybliżanie wiedzy dotyczącej krajów skandynawskich
-”Półwysep skandynawski”- zapoznanie dzieci z położeniem geograficznym, klimatem oraz nazwami państw skandynawskich, przybliżenie znaków i symboli narodowych
 tych państw.
- Dania – zapoznanie z autorami duńskich pisarzy dla dzieci – czytanie bajek J.H. Andersena
- Norwegia – zachwycenie dzieci krajobrazem norweskim, wykonanie prac plastycznych
- Szwecja – poznanie muzyki, kultury i sztuki, nauka tańca szwedzkiego
- Finlandia – zwyczaje ludzi i zwierząt dalekiej północy

- budowanie poczucia wartości samego siebie
- opanowywanie agresji i wściekłości, a także ich przezwyciężanie
- świadomość i wyrażanie własnych potrzeb,
- rozpoznawanie elementów wyzwalających u nas złość i agresję
- wrażliwość na potrzeby innych,
- uważność słuchania i swobodnego wypowiadania się na temat czytanych treści,
- ćwiczenia małej i dużej motoryki

Plan tygodniowy:
poniedziałek:
- gimnastyka
- j. angielski
- 10:30- taniec (dodatkowo płatne)
- 13:00 – basen (dodatkowo płatne)
wtorek:
- zajęcia plastyczne/ zabawy z masami plastycznymi
- 12:30 – glottozabawy
- 13:15 – Judo (dodatkowo płatne)
środa:
- j. angielski
- 10:00 – piłka nożna (dodatkowo płatne)
czwartek:
- 9:30 – joga (dodatkowo płatne)
-13:45 – j. hiszpański (dodatkowo płatne)
- j. angielski
piątek:
- 9:30 lub 14:30 - zajęcia rytmiczne
-13:30 – ceramika (dodatkowo płatne)
Piosenka na wrzesień:
Witaminowa piosenka
sł. B. Szelągowska
muz. J. Pietrzak
Rośnie pomidor na krzaczku,
obok cebuli, buraczków.
Z każdym dniem bardziej czerwony,
śpiewa zadowolony.
Czy ktoś wie, czy ktoś wie,
co w warzywach kryje się?
Czy ktoś wie, czy ktoś wie,
co w warzywach kryje się?
 Rośnie ogórek przy ziemi
obok ziemniaków, marchewki.
Z każdym dniem bardziej zielony,
śpiewa zadowolony.
 Czy ktoś wie, czy ktoś wie,
co w warzywach kryje się?
Czy ktoś wie, czy ktoś wie,
co w warzywach kryje się?
Wiersz na ten miesiąc:
“Co lubimy”

Lubimy jabłuszka
i słodziutkie gruszki
na śliwki jesteśmy
wielkie łakomczuszki.
Marchewkę chrupiemy
jak małe zajączki,
pomidory też zjadamy,
gdy nam wpadną w rączki.

Na wrzesień proponuję artykuł:
Emilia Kulpa-Nowak

“Ładny rysunek, ale to słońce dziwne” – o pułapce słowa ALE

“Pięknie wyglądasz, ale te spodnie pogrubiają ci uda”. Co słyszysz w komentarzu koleżanki? Możliwe, że to, że masz dziś fajne ciuchy, ale raczej to, że twoje uda są grube. Przynajmniej zdaniem koleżanki.
Ten przykład bardzo dosadnie pokazuje, jak działa “mechanizm przemocy ALE”. To może być przemoc na sobie samym (“Poszedłbym do pracy, ale mi się nie chce”) albo na naszych dzieciach.
Gdy piszę “przemoc”, mam na myśli zachwianie równości, stan, kiedy komuś wolno więcej lub ktoś może więcej i odbywa się to kosztem drugiej strony. To przemoc znacznie subtelniejsza i bardziej zawoalowana niż bicie, taka, której sami najczęściej nie widzimy. Niestety czasami ją stosujemy i słowo “ale” jest jednym z prowokatorów stosowania tej przemocy.

Ładnie, ale

“Ładny rysunek, ale to słońce dziwne”, “Pięknie posprzątałeś, ale ta półka jest pełna kurzu”, “Świetnie, że masz piątkę, ale Janek ma szóstkę” – te zdania to jawna krytyka. Mówi się, że słowo “ale” wymazuje to, co stoi przed nim, jak gąbka. I trudno się z tym nie zgodzić. Każde z dzieci zapamięta tylko to, co stoi po “ale” – że słońce nie podoba się mamie, że w pokoju jest kurz, no i że Janek ma szóstkę. Pozostaje zazdrościć, bo mój tata wydaje się być dumny z Janka…
Jeśli widzisz, że rysunek jest duży, kolorowy, a słońce „jakieś takie”, to powiedz o tym, co widzisz: “O, twój rysunek jest duży i kolorowy! Opowiesz mi coś o tym słońcu? Nigdy takiego nie widziałam!”. Może się okazać, że to jest specjalne słońce do ogrzewania pokoju mamy albo że to tak naprawdę miało być UFO, ale dziecko nie wiedziało, jak się je rysuje. Przede wszystkim dziecko dostało niewartościującą uwagę od rodzica. A czy to słońce jest UFO, czy słońcem, to jest sprawa zupełnie nieistotna z punktu widzenia poczucia własnej wartości dziecka.
                                                                                              Wychowawca Katarzyna Zawisza


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz