Poniższe ćwiczenia wpływają korzystnie na koordynację wzrokowo - ruchową oraz umiejętność czytania i pisania, jak również na współpracę obu półkul mózgowych, napięcie mięśniowe i stymulację dotykową:
1. Mocne, pulsacyjne ugniatanie opuszków palców dłoni i delikatnie naciąganie palców w stawach.
2. Masowanie dłoni (wierzch i wnętrze) piłkami o różnej fakturze tzw. jeżykami, a także gąbeczkami, szczoteczkami.
3. Zabawy typu ,,Taczki” oraz ,,W łapki” (rytmiczne klaskanie z partnerem).
4. Naprzemienne liczenie i nucenie (liczymy na głos: 1,2,3,4,5,6 a następnie nucimy jakąś znaną melodię) – ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
5. Przerzucanie woreczków, piłeczek z reki do ręki – próby żonglowania.
6. Wodzenie palcem i oczami po narysowanej na kartce A4 ,,leniwej ósemce” (ważne jest zachowanie kierunku jak na obrazku- zaczynamy rysować od środka kierując się w lewo do góry, głowa dziecka nieruchoma, podąża wzrokiem za palcem, ćwiczenie wykonujemy każdą ręką po trzy razy).
7. Picie przez zakręconą rurkę- rurkę należy trzymać pośrodku warg i pić rytmicznie. Jeszcze skuteczniejsze jest picie przez rurkę z zamkniętymi oczami. Pijemy najlepiej wodę ok. pół szklanki 3 x dziennie.
8. Pocieranie (rozgrzewanie) rąk, ruchy imitujące mycie rąk, klaskanie w różnym tempie i z różną siłą, składanie obu dłoni (jak do modlitwy) i naciskanie, ruchy marionetki (jedną ręką i oburącz).
9. Zabawy manipulacyjne w obrębie dłoni – wyławianie, przekładanie palcami kciukiem i wskazującym (reszta palców zgięta) ziarenek fasoli, korali z jednego naczynia do drugiego.
10. Nawlekanie korali na drut, sznurek, lepienie z plasteliny, ugniatanie ciasta, cięcie nożyczkami, zapinanie guzików.
11. Kontrolowanie prawidłowego chwytu pisarskiego (można zakupić kredki i ołówki o przekroju trójkątnym, które pomagają w ustawieniu prawidłowego chwytu).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz