środa, 3 października 2018
wtorek, 2 października 2018
Warsztaty 3.10.2018r.
Drodzy Rodzice!
W dniu jutrzejszym mamy ważne warsztaty kompetencyjne dla kadry przedszkola i szkoły a zaczynają się od 16:30 i będą trwały do nocy.
Oczywiście przedszkole jest czynne do 18, jednocześnie, gdyby okazało się,że dalibyście radę odebrać dzieci ok 16 -stej ( będzie już po podwieczorku tego dnia), byłoby to dla nas wielkim prezentem, ponieważ każda z nauczycielek bardzo chciałaby w nich uczestniczyć.
Dlatego też moja prośba do Was, czy zechcielibyście, dalibyście radę, byli w stanie odebrać dzieci w dniu jutrzejszym do godziny 16-stej?
Już sam fakt mniejszej ilości dzieci po 16-stej spowoduje,że większośc z nas będzie mogła być na szkoleniu/warsztatach z Zosią Schacht Petersen- autorką książki Dialog zamiast kar, certyfikowaną trenerka NVC.
Dla nas wszystkich byłby to wyjątkowy prezent z Waszej strony.
Dajcie znać u swoich wychowawców, jak to dla Was.
Pozdrawiam ciepło.
Agnieszka Satalecka
W dniu jutrzejszym mamy ważne warsztaty kompetencyjne dla kadry przedszkola i szkoły a zaczynają się od 16:30 i będą trwały do nocy.
Oczywiście przedszkole jest czynne do 18, jednocześnie, gdyby okazało się,że dalibyście radę odebrać dzieci ok 16 -stej ( będzie już po podwieczorku tego dnia), byłoby to dla nas wielkim prezentem, ponieważ każda z nauczycielek bardzo chciałaby w nich uczestniczyć.
Dlatego też moja prośba do Was, czy zechcielibyście, dalibyście radę, byli w stanie odebrać dzieci w dniu jutrzejszym do godziny 16-stej?
Już sam fakt mniejszej ilości dzieci po 16-stej spowoduje,że większośc z nas będzie mogła być na szkoleniu/warsztatach z Zosią Schacht Petersen- autorką książki Dialog zamiast kar, certyfikowaną trenerka NVC.
Dla nas wszystkich byłby to wyjątkowy prezent z Waszej strony.
Dajcie znać u swoich wychowawców, jak to dla Was.
Pozdrawiam ciepło.
Agnieszka Satalecka
poniedziałek, 1 października 2018
PROJEKT EDUKACYJNY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK- KANGURKI
,,Razem
w świat wartości – zabawa, bliskość, kontakt”
Cele:
·
poznanie definicji ,,zabawa” oraz ,,bliskość”
• świadomość własnego ciała oraz przestrzeni
·
kształcenie pozytywnych relacji wewnątrz grupy
·
współdziałanie w grupie
·
budowanie poczucia własnej wartości
·
nabywanie umiejętności nazywania swoich uczuć
Piosenka
na ten miesiąc:
,,Jestem
sobie przedszkolaczek”
Jestem sobie przedszkolaczek
Jestem ważny – dużo znaczę
Na bębenku marsza gram
– ram tam tam, ram tam tam
Tu jest miejsce dla każdego,
Każdy naszym jest kolegą,
Razem w grupie miło nam,
- ram tam tam, ram tam tam
Wiersz
na ten miesiąc:
Nasze
przedszkole
Do przedszkola mamy blisko,
a tu jest po prostu wszystko:
miłe panie, dobre dania,
świetne miejsce też do spania,
dla dzieciaków całkiem małych,
co w przedszkolu zostać chciały.
Bardzo fanie jest, bezpiecznie,
wciąż uczymy się skutecznie:
jak pomagać, jak być sobą
i podążać własną drogą.
Każdy z nas marzenia ma,
chętnie z siebie chce coś dać.
Tu jak w domu się czujemy
i przebywać ciągle chcemy.
Do przedszkola mamy blisko,
a tu jest po prostu wszystko:
miłe panie, dobre dania,
świetne miejsce też do spania,
dla dzieciaków całkiem małych,
co w przedszkolu zostać chciały.
Bardzo fanie jest, bezpiecznie,
wciąż uczymy się skutecznie:
jak pomagać, jak być sobą
i podążać własną drogą.
Każdy z nas marzenia ma,
chętnie z siebie chce coś dać.
Tu jak w domu się czujemy
i przebywać ciągle chcemy.
K. Zawisza
Na październik proponuję artykuł:
Porozumienie Bez Przemocy (NVC) w
praktyce
kilka przykładów z życia wziętych
kilka przykładów z życia wziętych
artykuł Marty Kułaga, certyfikowanej trenerki NVC
Herta Müller pisała „Dziesięć palców nie zamieni się w
ideę”. Jest to dla mnie zdanie ukazujące przepaść pomiędzy naszymi najgłębszymi
pragnieniami i tęsknotami, a prozą życia, realiami i trudnościami, kiedy chcemy
postępować według tych wartości i urzeczywistniać je. Przyjemnie się czyta
książki Marshalla Rosenberga, NVC wydaje się łatwe i osiągalne, lecz gdy
stajemy wobec realnych sytuacji, tak trudno znaleźć drogę i te „właściwe” słowa
– te, które dokładnie wyrażają naszą intencję, empatię i szacunek do drugiego
człowieka – do dziecka. Chcę się podzielić swoim doświadczeniem i opisać kilka
sytuacji, w których NVC staje się mostem łączącym dwoje ludzi.
Potrzeby
Wszyscy ludzie mają takie same potrzeby, są to między
innymi: potrzeba bezpieczeństwa, wolności, przynależności, wspólnoty, uznania,
zrozumienia. Próbujemy zaspokoić te potrzeby podejmując różne
działania. Działania te nazywamy strategiami. Np. żeby zaspokoić
potrzebę wypoczynku możemy czytać książkę, pójść na spacer, iść do kina, albo
iść spać.
Uczucia informują nas czy nasze potrzeby są zaspokojone czy nie. Jeśli nasze potrzeby są zaspokojone przeżywamy przyjemne uczucia; radość, szczęście, zadowolenie. Jeśli nie – możemy czuć smutek, żal, złość. W NVC postrzegamy dziecko w perspektywie jego potrzeb – stwarzamy warunki do jak najpełniejszego ich zaspokajania. Nie chodzi o to, aby zawsze zaspokoić wszystkie potrzeby, ale aby je nazywać, poczuć i wskazywać aprobowane społecznie sposoby ich zaspokajania. To buduje samoświadomość dziecka i daje mu wybór bezpiecznych i skutecznych zachowań.
Uczucia informują nas czy nasze potrzeby są zaspokojone czy nie. Jeśli nasze potrzeby są zaspokojone przeżywamy przyjemne uczucia; radość, szczęście, zadowolenie. Jeśli nie – możemy czuć smutek, żal, złość. W NVC postrzegamy dziecko w perspektywie jego potrzeb – stwarzamy warunki do jak najpełniejszego ich zaspokajania. Nie chodzi o to, aby zawsze zaspokoić wszystkie potrzeby, ale aby je nazywać, poczuć i wskazywać aprobowane społecznie sposoby ich zaspokajania. To buduje samoświadomość dziecka i daje mu wybór bezpiecznych i skutecznych zachowań.
Przykład:
Dwaj chłopcy chcą coś opowiedzieć nauczycielce, kłócą
się, który był pierwszy i kogo nauczycielka powinna wcześniej
wysłuchać. Nauczycielka mówi do nich – Widzę, że każdy z was bardzo chce
mi coś opowiedzieć, a ja chciałabym was wysłuchać. Czy macie pomysł , co możemy
teraz zrobić?
Karol na to – Ja chcę być pierwszy.
Nauczycielka pyta się Wacka czy się na to zgadza? Chłopiec kręci głową.
Przez jakiś czas chłopcy wymyślają różne sposoby, ale nie ma między nimi zgody.
W końcu Wacek mówi – W sali są dwie panie, Ty możesz opowiedzieć jednej, a ja drugiej a potem się zamienimy.
Karol zgadza się na to rozwiązanie i chłopcy zaczynają opowiadać.
Karol na to – Ja chcę być pierwszy.
Nauczycielka pyta się Wacka czy się na to zgadza? Chłopiec kręci głową.
Przez jakiś czas chłopcy wymyślają różne sposoby, ale nie ma między nimi zgody.
W końcu Wacek mówi – W sali są dwie panie, Ty możesz opowiedzieć jednej, a ja drugiej a potem się zamienimy.
Karol zgadza się na to rozwiązanie i chłopcy zaczynają opowiadać.
Dotarcie do potrzeby wyrażenia siebie sprawiło, że
chłopcy znaleźli sposób, aby tę potrzebę zaspokoić, bez konieczności
rozstrzygania, kto powinien pierwszy dostać uwagę nauczycielki.
Empatia
Empatia to dar czasu i uwagi, bycie obecnym –
koncentracja na drugiej osobie, jej świecie i jej przeżywaniu. To słuchanie i
rozumienie, bez oceniania, doradzania i osądzania. Dając empatię, budujemy
kontakt z dzieckiem. Empatia nie oznacza aprobaty każdego zachowania, czy
też przyzwolenia np. na agresję, ale pozwala nawiązać kontakt, zbudować
zaufanie. Efektem dobrej relacji może być chęć zmiany niepożądanego
zachowania właśnie z troski o relację, a nie z powodu
kar czy nagród.
Przykład:
Dziecko
płacze zaraz po rozstaniu z rodzicami.
Nauczycielka jest przy dziecku i nazywa jego emocje – Tęsknisz i chciałbyś być blisko mamy? Chcesz mieć pewność, że jak będziesz czegoś potrzebował to pani się Tobą zaopiekuje? Trochę się boisz bo nie wiesz jak tu będzie? Nie znasz mnie zbyt dobrze i nie wiesz czy będę dla Ciebie miła?
Nauczycielka jest przy dziecku i nazywa jego emocje – Tęsknisz i chciałbyś być blisko mamy? Chcesz mieć pewność, że jak będziesz czegoś potrzebował to pani się Tobą zaopiekuje? Trochę się boisz bo nie wiesz jak tu będzie? Nie znasz mnie zbyt dobrze i nie wiesz czy będę dla Ciebie miła?
Nazywając to co przeżywa dziecko budujemy jego
samoświadomość i kontakt z emocjami. Jeżeli precyzyjnie nazwiemy jego przeżycia
to dziecko ma poczucie zrozumienia, ma lepszy wgląd w swoje emocje i się
uspokaja. Tym samym buduje się kontakt i zaufanie pomiędzy dzieckiem a
nauczycielem. Dawanie empatii pomaga dziecku w budowaniu poczucia własnej
wartości, że jest ważne, że to co przeżywa, myśli i czuje jest istotne i warto
się o to troszczyć.
Język serca
Język serca
to dla mnie komunikacja, która najlepiej oddaje intencje mówiącego. To co
mówimy poddajemy refleksji aby pozbyć się „nawyków językowych” czyli tego czego
nie chcemy mówić, a co „samo nam się mówi”.
Przykład:
Jako dzieci
mogliśmy słyszeć np. „Jak się zachowujesz? Co ludzie powiedzą?” Możemy ten
komunikat rozumieć w różny sposób:
- Dostosuj
się do opinii innych, nie możesz być autentyczny, kieruj się aprobatą
innych.
- Ważne
jest dla mnie abyś umiał wziąć pod uwagę innych i ich zdanie, abyś umiał
budować dobre relacje z innymi ludźmi.
- Chcę
być postrzegany jako dobry rodzic, który potrafi właściwie wychować
dziecko tak, aby brało pod uwagę innych i ich opinię.
Zmieniamy stereotypowe „Jak się zachowujesz? Co ludzie
powiedzą?” w zależności od naszej intencji i możemy powiedzieć:
- „Kiedy
mówisz tak głośno w autobusie, to chcę się zatroszczyć o uszy innych
pasażerów, czy mógłbyś mówić trochę ciszej”.
- „Kiedy
zakładasz takie jaskrawe spodnie to cieszę się, że wyrażasz własny styl,
ale obawiam się, jak będziesz się czuł, kiedy innym nie będzie się to
podobać”.
Zamiast oceniania i obwiniania
„Źle zrobiłeś, jesteś niegrzeczny” – takie słowa nie
wspierają dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu swojej osoby, ani w
kształtowaniu właściwych zachowań. Zamiast tego docieramy do potrzeby,
którą dziecko chce zaspokoić tym zachowaniem i wspólnie znajdujemy sposób
postępowania, który jest zarówno akceptowalny społecznie, jak i skuteczny.
Przykład:
Marek i
Jacek bawili się wspólnie klockami.
Marek sprząta, a Jacek rysuje i nie chce posprzątać po zabawie.
Marek mówi do niego – Nienawidzę cię, podrę twój rysunek i zniszczę.
Nauczycielka na to – Marek chce powiedzieć coś bardzo ważnego. Widzę, że jest rozzłoszczony i myślę, chce abyś mu pomógł posprzątać (zamiast oceniać wypowiedź Marka szukamy słów, które lepiej wyrażą jego intencje)
Jacek wstaje i mówi – Ale posprzątam tylko połowę
Marek sprząta, a Jacek rysuje i nie chce posprzątać po zabawie.
Marek mówi do niego – Nienawidzę cię, podrę twój rysunek i zniszczę.
Nauczycielka na to – Marek chce powiedzieć coś bardzo ważnego. Widzę, że jest rozzłoszczony i myślę, chce abyś mu pomógł posprzątać (zamiast oceniać wypowiedź Marka szukamy słów, które lepiej wyrażą jego intencje)
Jacek wstaje i mówi – Ale posprzątam tylko połowę
W świecie kar i nagród można by było ukarać Jacka za
to, że nie chce sprzątać, a Marka za to, że brzydko mówi. Ale czy to przyczyni
się do ich rozwoju i wyboru właściwego zachowania? To co robimy sprawia,
że Jacek został skonfrontowany z emocjami Marka, który potrzebował
sprawiedliwości (równości), a Markowi daliśmy sposób wyrażenia swojej
frustracji.
Szczerość
Szczerość to autentyczne wyrażanie siebie, swoich
potrzeb i wartości w sposób nie raniący innych. Oznacza to, że mogę, mówić
o swoich prawdziwych przeżyciach i mam prawo powiedzieć, jeśli na coś się nie
zgadzam. Sprzeciw nie jest rozumiany jako atak na drugą osobę, ale jako
obrona swoich granic i swoich wartości. Dajemy sobie i dzieciom prawo do
wyrażania siebie, jeśli naruszane są nasze granice lub poczucie bezpieczeństwa.
I dziecko i dorosły może powiedzieć „nie zgadzam się”. Otwiera to drogę do
szukania zachowań i strategii, które odpowiadają wszystkim.
Przykład:
Dwoje dzieci bawi się na dywanie, są w bliskim
kontakcie fizycznym, popychają i poszturchują.
Nauczycielka mówi do dzieci – Nie jestem pewna czy dla każdego z was ta zabawa jest fajna? Trochę mnie niepokoi to co widzę.
Jedno z dzieci odpowiada – Trochę mi nie jest dobrze.
Nauczycielka na to – To powiedz swojemu koledze, co Ci nie pasuje.
Dziecko – Trochę za mocno mnie popychasz.
Nauczycielka modeluje – Podoba Ci się ta zabawa i lubisz taki kontakt, ale czasami jest za mocno i chcesz poprosić kolegę aby był delikatniejszy i bardziej uważny.
Dziecko – Tak.
Nauczycielka – To powiedz mu to.
Dziecko próbuje to wyrazić swoim słowami.
Nauczycielka szczerze wyraziła swoje odczucia dotyczące zabawy i chęć zatroszczenia się o każde z dzieci. Pokazała dziecku, jak wyrazić swoje emocje w tej sytuacji.
Nauczycielka mówi do dzieci – Nie jestem pewna czy dla każdego z was ta zabawa jest fajna? Trochę mnie niepokoi to co widzę.
Jedno z dzieci odpowiada – Trochę mi nie jest dobrze.
Nauczycielka na to – To powiedz swojemu koledze, co Ci nie pasuje.
Dziecko – Trochę za mocno mnie popychasz.
Nauczycielka modeluje – Podoba Ci się ta zabawa i lubisz taki kontakt, ale czasami jest za mocno i chcesz poprosić kolegę aby był delikatniejszy i bardziej uważny.
Dziecko – Tak.
Nauczycielka – To powiedz mu to.
Dziecko próbuje to wyrazić swoim słowami.
Nauczycielka szczerze wyraziła swoje odczucia dotyczące zabawy i chęć zatroszczenia się o każde z dzieci. Pokazała dziecku, jak wyrazić swoje emocje w tej sytuacji.
Po co to wszystko
Wprowadzamy zmianę na poziomie językowym i
jednocześnie na poziomie perspektywy postrzegania drugiego człowieka. Takie
wychowanie ma celu kształtowanie osoby, która:
- Ma świadomość siebie, swoich
uczuć i potrzeb,
- Potrafi wyrażać prośby w sposób
konkretny i pozytywny,
- Wyraża siebie w sposób
autentyczny i nie krzywdzący innych,
- Dąży do jak najlepszego
wyrażenia swoich potrzeb z uwzględnieniem potrzeb innych,
- Jest odpowiedzialna za swoje
działania,
- Potrafi wyrazić sprzeciw, gdy
naruszane są jego granice,
- Jest empatyczna i potrafi
budować relacje.
Przykład z przyszłości:
Szef mówi do naszego „dziecka” (w przyszłości) – Czy
może pani zostać po godzinach i dokończyć tę pracę?
„Dziecko” – Szybkie dokończenie jest dla mnie bardzo ważne, bo wiem jak ważny i pilny jest ten projekt. Jednocześnie mam jeszcze dwa inne zadania, czy moglibyśmy wspólnie określić priorytety i czas wykonania tych zadań. Obawiam, że moje nadgodziny nie są rozwiązaniem tego problemu.
„Dziecko” – Szybkie dokończenie jest dla mnie bardzo ważne, bo wiem jak ważny i pilny jest ten projekt. Jednocześnie mam jeszcze dwa inne zadania, czy moglibyśmy wspólnie określić priorytety i czas wykonania tych zadań. Obawiam, że moje nadgodziny nie są rozwiązaniem tego problemu.
Wychodzimy poza spór o strategię – zgodzić się albo
nie zgodzić na nadgodziny – wybór pomiędzy uległością a buntem. Schodzimy do
poziomu potrzeb i organizacji pracy. Mówimy o swoich wartościach i chęci
współpracy oraz woli znalezienia bardziej kompleksowego rozwiązania. Chciałabym
żyć w takim świecie.
Plan
tygodniowy:
poniedziałek:
- gimnastyka
- 10:30- taniec (dodatkowo płatne)
- 13:30 – ceramika (dodatkowo płatne)
wtorek:
- 10:30 – warsztaty tkactwa (dodatkowo płatne)
-12:30 – glottozabawy
- zajęcia plastyczne/ zabawy z masami plastycznymi
środa:
- j. angielski
- 10:00 – terapia logopedyczna (dodatkowo płatne)
- 13:00 – funny judo (dodatkowo płatne)
czwartek:
- 8:30 - terapia logopedyczna (dodatkowo płatne)
- 9:35 – szczęśliwi geniusze joga inaczej (dodatkowo
płatne)
piątek:
- j.angielski
- rytmika
- 10:45 piłka nożna (dodatkowo płatne)
PLAN PRACY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK W GRUPIE TYGRYSKÓW
Temat:
Idzie jesień…
ZAKRES
EDUKACJI
Edukacja
społeczna:
·
Poznawanie różnych owoców i warzyw
·
Poznanie wybranych zwierząt leśnych i
zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy
·
Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów
zwierząt żyjących na wsi
·
Integracja grupy rówieśniczej
Edukacja
językowa:
·
Wzbudzenie zainteresowania literaturą
dziecięcą
·
Rozwijanie umiejętności uważnego
słuchania
·
Wspomaganie rozwoju mowy
·
Rozwijanie pamięci
Edukacja
matematyczna:
·
Rozwijanie umiejętności liczenia w
zakresie 3
Edukacja
ruchowa:
·
Rozwijanie sprawności
ruchowej, koordynacji oraz spostrzegawczości
·
Ćwiczenie motoryki małej i dużej
Edukacja
muzyczna:
·
Rozwijanie poczucia rytmu i
umiejętności wokalnych
·
Rozwijanie umiejętności słuchania i
śpiewania piosenek
Edukacja
plastyczna:
·
Rozwijanie aktywności twórczej,
wyobraźni
·
Rozwijanie sprawności manualnej
(wyklejanie, kolorowanie, konstruowanie)
·
Rozwijanie wrażliwości zmysłowej
PIOSENKA
I WIERSZ NA PAŹDZIERNIK DLA GRUPY TYGRYSKÓW
(uczymy
się na pamięć)
Piosenka
Śpiewające Brzdące - Deszczowa
piosenka
1.
Deszczyk kapie,
z
chmurki spada
i
na ziemi opowiada,
że
tak z góry na nas leci,
by
urosły wszystkie dzieci.
Ref.
Kap, kap, kap,
Deszczyk
z nieba spadł.
Kap,
kap, kap,
Deszczyk
z nieba spadł. (2x)
2.
Deszczyk kapie,
z
chmurki spada
i
po drodze opowiada,
że
na ziemi go potrzeba,
by
urosły kwiaty, drzewa.
Ref.
Kap, kap, kap,
Deszczyk
z nieba spadł.
Kap,
kap, kap,
Deszczyk
z nieba spadł. (2x)
Wiersz
Wpadła
gruszka
Wpadła
gruszka do fartuszka,
A
za gruszką dwa jabłuszka,
A
śliweczka wpaść nie chciała,
Bo
śliweczka niedojrzała!
W tym miesiącu polecam artykuł Magdaleny Trzewik
“Przybij
piątkę a nie chowaj się za mamą”. Jak nie zachęcać nieśmiałego dziecka do
kontaktu na siłę
Chyba każdy z nas
chciałby, aby jego syn czy córka wyrośli na dorosłych ze zdrowym poczuciem
własnej wartości i pewnych siebie. Co to właściwie znaczy i jaki my - rodzice
mamy na to wpływ?
,,Nie
ma się czego wstydzić”
,,Taka
duża dziewczynka, a nic nie mówi”, ,,Przybij piątkę, nie chowaj się za mamą” –
nieśmiałość często utożsamiana jest brakiem pewności siebie, a nawet z niskim
poczuciem własnej wartości. Niektórzy obawiają się, że ich dziecko wyrośnie na
,,aspołecznego” dorosłego, część chciałaby być postrzegana jako rodzice
sukcesu, wychowujący lidera grupy, a jeszcze inni mają poczucie, że skoro kogoś
znają i czują się dobrze w jego towarzystwie, to nie ma uzasadnienia, dla
którego ich dziecko miałoby czuć inaczej. Powodów jest wiele, najczęściej
jednak łączą się w rodzicielskiej motywacji wzmocnienia dziecka.
Społeczny
układ odpornościowy
Jesper Juul napisał, że
poczucie własnej wartości jest społecznym układem odpornościowym. Dzięki niemu
możemy być odporniejsi na traumę podczas doświadczania straty, np. rozwodu czy
śmierci. Mając zdrowe poczucie własnej wartości, łatwiej nam nawiązywać relacje
z innymi ludźmi, mamy stabilną bazę do rozwoju intelektualnego, fizycznego lub
uczuciowego. Potocznie często myli się poczucie własnej wartości z pewnością
siebie, a pewność siebie utożsamia się z odwagą, czy byciem śmiałym. Tymczasem
pewność siebie jest związana z umiejętnościami, podczas gdy poczucie własnej wartości
jest informacją na temat tego, kim jestem i jaki mam do siebie stosunek. Można
być bardzo pewnym siebie, mając jednocześnie niskie poczucie własnej wartości.
Mogę świetnie grać w piłkę i być liderem na boisku, a po powrocie do domu czuć
przygnębienie, złość, być bardziej wyrozumiałym dla innych niż siebie. To
wszystko kiełkuje w rodzinie, w naszych pierwszych relacjach. Dzięki tym
relacjom dowiadujemy się najpierw, że jesteśmy osobną jednostką, a następnie
uważnie obserwujemy, co myślą o nas rodzice, i często sami zaczynamy o sobie
myśleć podobnie.
Oswajanie
nieśmiałości
Onieśmielenie to bardzo
powszechne zjawisko. W międzynarodowych badaniach prof. Zimbardo (1994) tylko
7% ankietowanych stwierdziło, że nigdy nie doświadczyli takiego stanu. Co
więcej, jest to emocja, która może ułatwić współpracę w grupie, a z kolei jej
brak może być postrzegany jako antyspołeczny (Izard, Hyson, 1986). Nie jest
jednak pożądana w świecie sukcesu, rozmów o pracę, przemów motywacyjnych,
firmowych imprez. Nic więcdziwnego, że budzi tyle niepokoju u rodziców, którzy
chcieliby ochronić dzieci przed społeczną “niekompetencją”. Możemy spróbować
wzmocnić dziecko dzięki pracy nad poczuciem własnej skuteczności w sytuacjach
społecznych. Świetnym sposobem jest zabawa w scenki. Czasem rodzic może być
nieśmiałym pluszakiem – wtedy dziecko ma okazję stać po drugiej stronie i być
mentorem. W takiej zabawie maluch może nam pokazać strategie, które mogłyby go
wesprzeć w realnych sytuacjach, a o których trudno mu jeszcze mówić bezpośrednio.
Z drugiej strony, możemy wcielić się w zabawkę, która ma różne pomysły na
nawiązanie relacji i poprzez śmiech oswoić temat. Dobrą metodą są też małe
kroczki – najpierw kontakt inicjowany przez rodzica, na znanym sobie terenie,
jeden na jeden, potem stopniowo wsparcie dorosłego jest coraz mniejsze wraz ze
wzrostem umiejętności dziecka. Tym, co na pewno nie wspiera, jest zmuszanie
dziecka. Często lepiej odpuścić i spróbować innym razem. Nieśmiałość może być
też związana z etapem rozwoju, który wkrótce minie.
Kim
jestem i jak mi z tym?
Zdarza się, że osoba
śmiała, z wysoką pewnością siebie, ma wyuczone strategie wchodzenia w relacje z
innymi, np. rozśmieszanie, zabawianie. Jest to natomiast cecha niezależna od
poczucia własnej wartości. Dziecko, którego uczucia są wspierane i odzwierciedlane,
często ma poczucie: ,,Wstydzę się, gdy jestem wśród nieznajomych, ale wiem, że
pomaga mi bliskość mamy lub taty. Potrzebuję czasu, żeby oswoić się z
sytuacją”. Świadczy to o jego kontakcie z emocjami oraz wysokiej
samoświadomości. Takie dziecko zna swoje mocniejsze i słabsze strony, wie, jak
może sobie pomóc. Przeciwieństwem nieśmiałości jest zaufanie do siebie w
sytuacjach społecznych, a nie ekstrawersja (Cheek, Briggs, 1990), a to znaczy,
że osoba nieśmiała to niekoniecznie osoba mało towarzyska. Znając tę część
siebie, możemy, np. realizować potrzebę kontaktu z innymi w stałej, zaufanej
grupie społecznej. Nie ma w tym nic złego, jeśli dziecko ma kilkoro przyjaciół,
z którymi najbardziej chce się bawić i wśród których czuje się bezpiecznie.
Moment, w którym warto skonsultować się ze specjalistą, przychodzi wtedy, gdy
zaobserwujemy, że dziecko zawsze wybiera spędzanie czasu w samotności.
Nieustannie
w rozwoju
Co możemy zrobić, żeby
wzmacniać poczucie własnej wartości i pewność siebie naszego dziecka? Przede
wszystkim przyjmować wszystkie jego emocje i unikać oceniania oraz
wartościowania. Dzięki temu dziecko dowie się, jak może nazwać stany, które
przeżywa, a także poznać strategie radzenia sobie z nimi. Gdy powiem: ,,Widzę,
że bardzo chcesz siedzieć mi na kolanach, gdy jesteśmy u cioci, i potrzebujesz
czasu, zanim pójdziesz się bawić z innymi dziećmi” – pozostawiamy przestrzeń na
rozwój, nie wkładamy dziecka w ramy nieśmiałości. ,,Dzisiaj potrzebuję
dziesięciu minut, jutro w ogóle nie będę miał ochoty na kontakt, a pojutrze po
dwóch minutach poczuję się bezpiecznie. W każdej z tych sytuacji wiem, że mogę
liczyć na moich rodziców, w każdej jestem dla nich tak samo wartościowy”.
,,Mamo, czy kochasz mnie nawet wtedy, gdy nie umiem
mówić llllyyyy?” – zapytała kiedyś córka. Ta wzruszająca bezbronność,
wrażliwość, poruszyła mnie i wzbudziła pokłady czułości i refleksji. Doszłam do
tego, że kwintesencją rodzicielstwa jest dla mnie zdanie ,,Nie jesteś w stanie
zrobić nic, bym przestała cię kochać”. Niesamowicie wzmacniające przekonanie i
wspaniały prezent na całe życie! Można zaryzykować stwierdzenie, że to przepis
na wysokie poczucie własnej wartości i jednocześnie ogromne wyzwanie, aby żyć
tak, by nie były to tylko puste słowa, a postawa, którą dziecko zinternalizuje.
Źródło: https://dziecisawazne.pl/przybij-piatke-a-nie-chowaj-sie-za-mama-jak-nie-zachecac-niesmialego-dziecka-do-kontaktu-na-sile/
JADŁOSPIS DEKADOWY - I dekada, I tydzień od 01/10/2018 do 05/10/2018
Data
|
ŚNIADANIE
(godz. 9:00)
|
OBIAD
(zupa - godz. 11:30, II
danie godz. 14:15)
|
PODWIECZOREK
(godz. 16:15)
|
01.10.2018
Poniedziałek
|
Pieczywo mieszane
/masło , pasta z makreli, szynka gotowana , sałata, pomidor , herbata miętowa
|
zupa krem z czerwonej
soczewicy , filet z kurczaka w cieście kokosowym , ryż jaśminowy , surówka z kalarepy z rzodkiewką , kompot z jabłek
|
pieczywo mieszane;
masło, parówki z wody, sos pomidorowy, herbata miętowa , jabłko
|
02.10.2018
Wtorek
|
Pieczywo mieszane /masło , ser kozi , pomidor,
papryka czerwona, mielonka , herbata miętowa
|
zupa barszcz biały z ziemniakami i jajkiem z dodatkiem chrzanu , potrawka z
białej kiełbasy , kasza bulgur ,
surówka z marchewki i kukurydzy , kompot
z jabłek
|
pieczywo mieszane; masło , jajecznica ze
szczypiorem, herbata miętowa , winogrono białe
|
03.10.2018
Środa
|
mleko sojowe; pieczywo mieszane ,
masło; szynka pieczona własna , twarożek ze szczypiorem,
ogórek kiszony, rzodkiewka
|
Zupa ogórkowa, gulasz z zielonej i czerwonej
soczewicy z kukurydzą i porem, kasza gryczana niepalona, kompot z gruszek
|
pieczywo żytnie; masło; ser owczy ,
własna pasta z pomidora suszonego , marchew do pasty , papryka
żółta, herbata rumiankowa , gruszka
|
04.10.2018
Czwartek
|
pieczywo mieszane , chleb własny gryczany,
masło ser gouda ,jajko na twardo , szczypiorek , ogórek małosolny
, rukola, herbata
rumiankowa
|
zupa krem z pieczonego buraka z
grzankami, kasza jaglana, gulasz
drobiowy , surówka z kapusty pekińskiej z jabłkiem i marchewką,
kompot śliwkowy
|
pieczywo mieszane , chleb własny gryczany,
masło; własna pasta z jajek i szczypiorku , własny schab
pieczony, rukola, rzodkiewka,
herbata miętowa , jabłko
|
05.10.2018
Piątek
|
pieczywo mieszane, masło , filet z indyka
gotowany do kanapek , pasta z zielonych oliwek
, pomidor, ogórek małosolny, herbata miętowa
|
Zupa pomidorowa z ryżem, kotlet mielony, ziemniaki , marchew z brokułem , kompot ze śliwek
|
pieczywo mieszane; masło; humus z
ciecierzycy , marchew , ogórek małosolny , twarożek z bazylią , rzodkiew,
sałata, herbata miętowa , śliwka
|
*Poszczególne
elementy jadłospisu mogą ulec zmianie.
Woda
mineralna podawana bez ograniczeń
Subskrybuj:
Posty (Atom)